Sztuba, DanutaMirek-Rogowska, AleksandraRączy, Kamila2025-10-012025-10-012021Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 48, s. 391-410.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37194Pandemia brutalnie nakazała nam przewartościować sposoby funkcjonowania (redukcja kontaktów bezpośrednich na rzecz kontaktów zdalnych) i cele społeczeństwa. To media cyfrowe (Internet) ocaliły społeczeństwo przed katastrofą gospodarczą i być może niepokojami społecznymi czy rozruchami. Okazuje się, że platforma mediów cyfrowych, jakiej realnie potrzebujemy, jest być może ponad dziesięć razy większa (zdalna medycyna, zdalne nauczanie, praca zdalna, zdalne zakupy, restauracje dostarczające zamówione Internetowo posiłki do domu, etc.), niż ta, którą uważaliśmy dotychczas za potrzebną. Ta nowa, wyłaniająca się rzeczywistość wymaga prac nad jej uporządkowaniem. W związku z tym pojawią się pytania o to czy oraz w jaki sposób należy sterować informacją w mediach cyfrowych w zaistniałej sytuacji? Artykuł sugeruje zrównoważony system zarządzania informacją w mediach cyfrowych, w sytuacji, gdy charyzmatyczni bądź populistyczni przywódcy ogromnych państw, tacy jak prezydent Donald Trump (USA), Jair Bolsonaro (Brazylia) okazali się skrajnie niekompetentni, niezdolni do zrozumienia sytuacji i zmiany błędnych i często katastrofalnych decyzji. W takiej sytuacji proponowany jest system zarządzania oparty na ewolucyjnie tworzonym systemie prawnym (z racji na jego złożoność nie dającą się przewidzieć) z dużą zawartością elementów samosterowania i samoregulacji w sensie niewidzialnej ręki Adama Smith’a. Artykuł prezentuje węzłowe punkty rozumowania autorów oraz konstruktywne wnioski.The pandemic brutally forced us to reevaluate the ways of functioning (reduction of direct contacts for remote contacts) and the social goals. It was digital media (the Internet) that saved society from economic disaster and possibly social unrests or riots. It turns out that the digital media platform we really need may be more than ten times larger (remote medicine, remote learning, remote work, remote shopping, restaurants delivering home-ordered meals, etc.) than what we previously considered needed. This new emerging reality requires work to put it in order. Therefore, there will be questions about whether and how to control the information in digital media? The article suggests a sustainable digital media management system, applicable when charismatic/populist leaders of top nations, such as presidents Donald Trump (USA), Jair Bolsonaro (Brazil) are highly incompetent, incapable of understanding the situation and taking wrong and often catastrophic decisions. Regarding this situation, the authors suggest a management system based on an evolutionarily created legal system (due to its unpredictable complexity) with a contribution of elements of self-control and self-regulation in the sense of Adam Smith’s Invisible Hand. The article will present the key points of the author’s reasoning and constructive conclusions.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychzarządzanie informacjąpandemiapandemia COVID-19COVID-19koronawirusmedia cyfrowedezinformacjapandemia informacjipakiet informacyjnyzrównoważony system zarządzaniaewolucyjny system prawnysamoregulacja rynku informacjiinformacjarynek informacjimediaśrodki masowego przekazuinformation managementpandemicCOVID-19 pandemiccoronavirusdigital mediadisinformationinformation pandemicinformation packagesustainable management systemevolutionary legal systemself-regulation of information marketinformationinformation marketmass mediaZarządzanie informacją w mediach cyfrowych w dobie COVID-19 – pomiędzy możliwym a niemożliwym – próba konstruktywnej analizyInformation management in digital media in the COVID-19 era – between the possible and the impossible – an attempt at constructive analysisArticle