Werner, Dietrich2025-04-172025-04-172008Studia Oecumenica, 2008, T. 8, s. 21-40.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/30863Artykuł w języku niemieckim. Streszczenie: R. Porada.Artykuł poświęcony został istotnej dla działalności Światowej Rady Kościołów kwestii teologicznego kształcenia w wymiarze ekumenicznym. Jednym z kluczowych pojęć programu teologicznego kształcenia wypracowanego przez ŚRK było pojęcie „kontekstualności”. Pojęcie to pełniło rolę swoistego katalizatora dla rozwoju w Kościołach wielu różnych prądów kontekstualnej teologii. Historycznym fundamentem zaangażowania ŚRK w kwestii kształcenia była w ogóle praca edukacyjna prowadzona zwłaszcza wśród biednej młodzieży oraz w krajach misyjnych. Autor omówił najważniejsze projekty edukacyjne realizowane w przeszłości, zwłaszcza w krajach Azji południowo-wschodniej, które przybrały formę sieci placówek teologicznego kształcenia. Istotnym aspektem teologicznego kształcenia stały się także projekty interkontekstualne, polegające na wymianie studentów i wykładowców z różnych regionów świata. Przyczyniły się one do poszerzenia horyzontów teologicznego myślenia, a także odnalezienia nowych impulsów dla ekumenicznego zaangażowania i rozwoju międzykulturowego i międzyreligijnego dialogu. Zdaniem Autora, doświadczenie to, które wcześniej dostępne było jedynie w węższym zakresie, w XXI w. winno przyjąć centralne hermeneutyczne i praktyczne znacznie w Kościołach, które również uczestniczą w światowym procesie globalizacji. W dalszej części artykułu przedstawiono przebieg podejmowanej przez ŚRK refleksji nad kwestią ekumenicznej formacji oraz wyzwaniami, które stawia w tym względzie XXI w. W ramach tej refleksji sytuują się konsultacje prowadzone w ramach projektu f Edynburg 2010, przypominającego setną rocznicę Światowej Konferencji Misyjnej. Pośród zróżnicowanej tematyki jeden z zakresów tematycznych dotyczy też istoty teologicznego wykształcenia. Istotne pytanie, jakie winno w tym procesie znaleźć odpowiedź, dotyczy impulsów, które mogłyby wyjść z Kościołów dla przeciwdziałania sile globalizacji, zmierzającej do kulturowego ujednolicenia świata na wzór zachodni.deCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachekumenizmekumeniaedukacjakształceniekształcenie teologiczneedukacja teologicznakontekstualnośćKościółKościoły chrześcijańskiedialogdialog ekumenicznydialog międzykulturowydialog międzyreligijnyecumenismeducationtheological educationcontextualizationChurchChristian Churchesdialogueecumenical dialogueintercultural dialogueinterreligious dialogueÖkumeneBildungtheologische BildungKontextualisierungKirchechristliche KirchenDialogökumenischer Dialoginterkultureller Dialoginterreligiöser DialogTheologische Ausbildung im Horizont der ÖkumeneTeologiczne kształcenie w horyzoncie ekumeniiArticle