Wrzos, Marcin2025-09-262025-09-262019Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 38, s. 67-114.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36609Artykuł w języku niemieckim.In its activity, the Catholic Church has used and uses the media. At the beginning, magazines, radio, television, and finally the Internet as well as so-called new media were taken into consideration. This latter one quite effectively displaces the previously used ones and becomes a place of communication. In the research undertaken, the most important Polish opinion leading websites were analyzed (www.onet.pl, www.wp.pl, www.interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl and www.fakt.pl) in terms of publishing texts concerning six foreign apostolic journeys of Pope Francis, including missionary ones in 2016. The number, quality, type and time of publication were examined, as well as pastoral conclusions regarding the presence of papal missions and ecclesiastical activities in secular websites. On this basis, answer the following hypotheses, the first one: “Media in Poland informs about pilgrimages Pope Francis (quantitative and qualitative)” – is unconfirmed. The second one: “Spiritual preparation for using new media and inform about issues related to the Church is appropriate” – is unconfirmed; third: “The number of information and the way of informing about pilgrimages is insufficient” – confirmed.Kościół w swojej działalności posługiwał się i posługuje mediami. Na początku czasopismami, radiem, telewizją, aż w końcu Internetem i nowymi mediami. To ostatnie medium dość skutecznie wypiera wcześniej używane i staje się miejscem komunikowania myśli. W podjętych badaniach poddano analizie najważniejsze portale opiniotwórcze w Polsce (www.onet.pl, www.wp.pl, www. interia.pl, www.gazeta.pl, www.o2.pl i www.fakt.pl) pod względem publikowania tekstów dotyczących sześciu zagranicznych podróży apostolskich papieża Franciszka, w tym misyjnych, w roku 2016. Zbadano liczbę, jakość, rodzaj i czas publikacji, a także wysnuto wnioski pastoralne dotyczące obecności misji, pielgrzymek papieskich oraz działalności eklezjalnej w laickich portalach internetowych. Na tej podstawie odpowiedziano na następujące hipotezy badawcze, wydaje się, że pierwsza: „Media w Polsce właściwie informują o pielgrzymkach zagranicznych papieża Franciszka (ilościowo i jakościowo)” – jest niepotwierdzona. Druga: „Przygotowanie duchownych do posługiwania się nowymi mediami i informowania o zagadnieniach związanych z Kościołem jest odpowiednia” – jest niepotwierdzona; a trzecia: „Liczba informacji i sposób informowania o zagranicznych pielgrzymkach jest niewystarczająca” – potwierdzona.deCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychapostolische ReisenPapst FranziskusJorge Mario Bergoglioneue MedienMass Medienmeinungsbildende PortaleMissionenKircheKatholische Kircheapostolic journeysPope Francispopesnew mediamass mediainternetopinion leaders websitesinfluential news websitesopinion-forming news websitesmissionCatholic ChurchChurchpodróże apostolskieFranciszek papieżpapieżemediaśrodki masowego przekazunowe mediaportale opiniotwórczemisjeKościół katolickiKościółApostolische Auslandsreisen von Papst Franziskus, darunter Missionsreisen, in den wichtigsten nationalen Internetportalen (Jahr 2016)Apostolic journeys of Pope Francis, including missionary ones, in the most important national websites (2016)Zagraniczne podróże apostolskie papieża Franciszka, w tym misyjne, w najważniejszych krajowych portalach internetowych (rok 2016)Article