Anglet, Kurt2024-08-122024-08-122004Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2004, R. 12, Nr 2, s. 15-37.1231-1731http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19670Artykuł w języku niemieckim.Autor w artykule usiłuje ująć relację między Kościołem i dogmatem. Swoje rozważania skupia najpierw wokół trzech następujących tez: Kościół jak Ciało Chrystusa nie utożsamia się z żadną konkretną wspólnotą kościelną (teza I – eklezjologiczna); Kościół nie jest ciałem wierzącego (człowieka), lecz Ciałem Chrystusa (teza II – chrystologiczna); teologia bez dogmatu prowadzi do uhistorycznienia i uliteralnienia kościelnej nauki (teza III – pneumatologiczna). Następnie rozwija refleksje wokół wymowy objawienia Logosu w naszej ludzkiej historii oraz podejmuje problem sukcesji apostolskiej i eschaztologicznego realizmu. Fakt formułowania dogmatów łączy autor z działaniem Ducha Świętego, którego Chrystus obiecał Kościołowi. Rozważania autora są mocno osadzone w tekstach biblijnych i patrystycznych. Znajdujemy w nich także odniesienia do teologów współczesnych. Autor uwzględnia także bardzo mocno aspekt ekumeniczny rozważanego zagadnienia, co w przypadku autora proweniencji niemieckiej nie może budzić zdziwienia.deAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/KościółChurchKirchedogmatydogmasDogmenrelacja między Kościołem i dogmatemrelationship between Church and dogmaCiało ChrystusaBody of ChristLeib ChristiLogosDuch ŚwiętyHoly SpiritHeiliger GeistKirche und DogmaChurch and DogmasKościół i dogmatArticle