Hałas, Stanisław2023-03-102023-03-102020Polonia Sacra, 2020, R. 24, Nr 1 (59), s. 19-29.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4866Choć wszyscy czterej ewangeliści opowiadają o dwóch złoczyńcach ukrzyżowanych wraz z Jezusem, to jednak tylko Łukasz podaje rozmowę ukrzyżowanego Jezusa z jednym z nich. Obiecuje mu, że jeszcze tego samego dnia („dzisiaj”) znajdzie się z Nim w raju. W ten sposób nawrócony złoczyńca zostaje ukazany jako pierwszy człowiek, który otrzymuje zbawienie od umierającego Jezusa. W kontekście całej Ewangelii Łukaszowej jest on bardzo ważnym przykładem Bożego miłosierdzia, które uwidacznia się w zbawieniu.Although all the Evangelists speak about the two criminals crucified with Jesus, it is only Luke’s Gospel to describe the dialog of crucified Jesus with so-called good malefactor. Jesus is promising him to go today to Paradise. In this way the converted malefactor is the first man saved by the crucified Lord. In the whole Lucan Gospel he is a very important example of the divine mercy visible in the salvation.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/κακοῦργοςzłoczyńcadziśrajperykopaŁk 23BibliaPismo ŚwięteNowy TestamentEwangeliaEwangelia według św. ŁukaszamiłosierdziekrzyżzbawieniemalefactortodayparadiseBibleNew TestamentgospelGospel of LukemercycrosssalvationPerykopa o nawróconym na krzyżu złoczyńcy (Łk 23, 40–43) w świetle Łukaszowej nauki o miłosierdziuThe Pericope of the Malefactor Converted on the Cross (Luc 23,40–43) in the Light of the Lucan Doctrine of MercyArticle