Rożdżeński, Roman2023-06-212023-06-211997Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 105-110.0209-0864http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8485Artykuł w języku niemieckim.Jest rzeczą znaną, iż wiele podstawowych pojęć tzw. klasycznej metafizyki okazało się niegdyś czymś niezwykle przydatnym dla potrzeb chrześcijańskiej teologii. Jednym zaś z tych najważniejszych pojęć było - pochodzące od Arystotelesa - pojęcie substancji cielesnej, tj. materialnej. Pozwoliło ono racjonalnie wyjaśnić znaczeniową zawartość dogmatu o przeistoczeniu eucharystycznym. W czasach nowożytnych szereg zasadniczych pojęć klasycznej metafizyki, w tym również pojęcie substancji, zostało uznanych za poznawczo bezpodstawne. Początek tej radykalnej krytyce dały przemyślenia trzech brytyjskich empirystów: Locke’a, Berkeley’a i Hume’a. Utrzymywali oni, że pojęcie substancji nie ma żadnych podstaw w zakresie tego, co rzeczywiście jest nam dane w doświadczeniu. Wysunięta przezeń krytyka zaciążyła na nowożytnym myśleniu filozoficznym. Wpływowi jej ulegli również i teologowie katoliccy. Uważne przemyślenie empirystycznej koncepcji doświadczenia prowadzi jednak do wniosku, że nasze codzienne doświadczenie rzeczy dokonuje się zupełnie inaczej, niż to utrzymuje owa koncepcja. Co więcej, analiza przebiegu naszego rzeczywistego doświadczenia rzeczy pokazuje, iż pojęcie substancji materialnej posiada w tymże doświadczeniu niezbywalną podstawę. Czy fakt ten nie powinien bliżej zainteresować współczesnych teologów?deAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/teologiametafizykasubstancja cielesnasubstancja materialnaprzeistoczenieprzeistoczenie eucharystycznekonsekracjaEucharystiadogmatydoświadczeniefilozofiaempiryzmtheologymetaphysicscarnal substancematerial substancetransfigurationEucharistic transfigurationconsecrationEucharistdogmasexperiencephilosophyempiricismTheologieMetaphysikleibliche Substanzmaterielle SubstanzTranssubstantiationeucharistische TranssubstantiationEucharistieDogmenErfahrungPhilosophieEmpirieDie Theologie und das Problem der Erkenntnisgenese des SubstanzbegriffesTeologia a problem poznawczej genezy pojęcia substancjiArticle