Murawski, Roman2022-08-292022-08-292014Colloquia Theologica Ottoniana, 2014, nr 1, s. 59-73.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/661Autor tłumaczenia streszczenia: Roman Murawski.Autor poszukuje odpowiedzi na kluczowe pytanie: czym jest wychowanie w wierze, zamiast dociekać, jak wychować dzieci do wiary. Zadanie to wydaje się szczególnie trudne ze względu na brak profesjonalnych badań w tej dziedzinie, zarówno w literaturze krajowej, jak i zagranicznej. Brak fachowej literatury jest motywacją do prowadzenia badań na ten temat. Inną trudnością jest to, że wiara jest złożonym zjawiskiem. Z jednej strony jest to dar od Boga, z drugiej zaś – to akt wolnej woli człowieka. Mimo że wiara jest łaską, pod uwagę brane są wszystkie czynniki ludzkie, albowiem wiara jest zawsze „wcielona” wszystkim ludziom. Ponadto wiara może być analizowana w różnych wymiarach. Wszystko to sprawia, że proces wychowania w wierze jest niezwykle skomplikowany. W swojej pracy autor skupia się na wybranych aspektach problemu. W pierwszej części odnosi się do terminologicznych niejasności związanych z omawianym tematem. Następnie przechodzi do katechezy w służbie wiary. Trzecia część jest refleksją na temat relacji między wiarą a wychowaniem.The author is looking for an answer to a pivotal question: what is upbringing in faith and not how to bring children up in faith. This task seems to be especially difficult due to lack of professional research in the field, both in Polish and foreign literature. On the other hand this fact obliges researchers to get down to this topic. Another difficulty is that faith is complex phenomenon. On the one hand it is God’s gift and on the other a totally free human act. Although it is a grace the act of faith manifests itself taking into account all human factors, for such is the law of the incarnation and faith is always „incarnated” into all human. Moreover faith may by analysed in various dimensions. All this makes the process of upbringing in faith extremely complex. In his paper the author focuses on chosen apects of the problem. The first part refers to terminological ambiguities related to the analysed topic. Afterwards the author turns to a catechesis in service of faith. The third part is reflexion on a relations between faith and upbringing.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/wiarakatechezawychowanieorędzie Bożewychowawca chrześcijańskiedukacjadziecimłodzieżczłowiekreligiareligijnośćkatecheciłaskafaithcatechesiseducationmessage of GodChristian educatorchildrenyouthhumanreligiongraceupbringingWiara a wychowanieFaith and educationArticle