Drozdek, Adam2025-08-292025-08-292014Resovia Sacra, 2014, Tom 21, s. 157-166.1234-8880https://theo-logos.pl/handle/123456789/35306Artykuł w języku angielskim.Książę Augustyn Golicyn spędził większość swego życia we Francji, gdzie zajmował się intensywnie publikacją źródeł historycznych dotyczących głównie historii Rosji. Publikował również prace na temat katolicyzmu i jego roli w historii Rosji oraz możliwości, jakie katolicyzm otwierał dla jej przyszłości – czym kontynuował dyskusję otwartą przez Iwana Gagarina. W tej dyskusji Golicyn skoncentrował się na trzech problemach dzielących katolicyzm i prawosławie, a mianowicie: pochodzeniu Ducha Świętego, istnieniu czyśćca oraz prymatu papieskiego. Golicyn podkreślał, że wolność Kościoła w Rosji, będącego wówczas w pełni zależnym od władzy cesarskiej, możliwa jest jedynie po połączeniu się z Kościołem katolickim.enCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachAvgustin GolitsynEastern OrthodoxyCatholicismprincesRussiahistory of RussiaCatholicization of RussiaCatholicizationorigin of the Holy SpiritHoly Spiritexistence of PurgatoryPurgatorypapal primacyecumenismecumenical theologyChurch in Russiaimperial powerCatholic ChurchOrthodox ChurchChurchAugustyn GolicynprawosławiekatolicyzmksiążętaRosjahistoria Rosjikatolicyzacja Rosjikatolicyzacjapochodzenie Ducha ŚwiętegoDuch Świętyistnienie czyśćcaczyściecprymat papieskiekumenizmteologia ekumenicznaKościół w Rosjiwładza cesarskaKościół katolickiKościół prawosławnyKościółAvgustin Golitsyn on Catholicization of RussiaAugustyn Golicyn i katolicyzacja RosjiArticle