Mugwe, EdwinLeżohupski, Robert2024-10-072024-10-072016Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 10, s. 217-235.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/21240Artykuł w języku angielskim.The paper presents Catholic education as an integral component of Church’s evangelization mission which must be pursued in a manner that presupposes Catholic identity. So the author discusses Catholic identity in the context of Tangaza University College as it transits to becoming a fully fledged Catholic university. Several key issues are featured which include the basic understanding of the terms Catholic and Catholicity and situating Catholic identity in ecclesiastical context. There is also a presentation of Tangaza University College in her history and identity. This article also investigates the application of civil legislations in the Republic of Kenya in establishing a university as well as the application of ecclesiastical laws in a Catholic university. The discussion also features the challenges involved in pursuing Catholic identity in a Catholic university.Artykuł przedstawia edukację katolicką jako integralną część misji ewangelizacyjnej Kościoła prowadzonej zawsze w duchu tożsamości katolickiej. Jest on zdefiniowany w kontekście przejścia Tangaza University College do statusu pełnego katolickiego uniwersytetu. Kluczowe pojęcia są najpierw zdefiniowane, a następnie przedstawione na tle eklezjalnym. Nie brakuje historycznej prezentacji Tangaza University College. Artykuł przedstawia analizę aplikacji prawa kenijskiego odnośnie do ustanowienia uniwersytetu w połączeniu z rozwiązaniami kanonicznymi. Wymienione są poszczególne wyzwania obecne w obu systemach prawnych.enCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychCatholic identityuniversitiesTangaza University CollegeidentityeducationCatholic educationevangelizationtożsamość katolickauniwersytetytożsamośćedukacjaedukacja katolickaewangelizacjaTangaza University College in Transition to Becoming a ‘Catholic’ UniversityTangaza University College w okresie przejścia do statusu ‘uniwersytetu’ katolickiegoArticle