Pawiński, Sławomir2024-10-212024-10-212018Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2018, T. 38, nr 2, s. 157-170.2391-937x0137-3420https://theo-logos.pl/handle/123456789/22171Artykuł w języku niemieckim.The phenomenon of Domincan Father Adam Szustak lies in the fact, that he speaks to people, especially the young ones. He uses their language figuratively and lively, although the topics are serious. He can link the sacred and profane like no one else, drawing richly from the everyday world and translating it into spiritual matters. When we add to it his ability to speak about the most difficult matters in a very simple, witty and understandable language, it is not surprising where his popularity among young people comes from. Szustak’s Cyberpulpit on YouTube is unrivalled by others in terms of usage by Polish internet users. The increasing number of hits on his channels in the virtual world, as well as the crowds attending his meetings in the real world show that a sense of new community and communication with people’s own religious language and the place of this communication, which is the internet, is born. Assessing the current activity of Father Szustak, we can say that we are dealing here with a broad understanding of pre-evangelization, which may or may not lead to evangelization and to entering into a living and real community of the Church. New media is an opportunity for interactivity and integration of people of faith, but whether it happens depends on the participants of this communication.Fenomen o. Adama Szustaka OP tkwi w tym, że mówi do ludzi, zwłaszcza młodych, ich językiem, obrazowo i lekko, choć na poważne tematy. Potrafi on łączyć sferę sacrum i profanum, bogato czerpiąc z codziennego świata i przekładając to na sprawy duchowe. Gdy dodamy do tego jego zdolność mówienia o sprawach najtrudniejszych prostym, dowcipnym, zrozumiałym dla każdego językiem, nie dziwi, skąd bierze się jego popularność u ludzi młodych. Działalność internetowa o. Szustaka ma zarówno zwolenników, jak i krytyków. Zarzuca się mu celebrytyzm, posądza o płytkość przekazu teologicznych treści. W obliczu swoistego internetowego fenomenu o. Szustaka jednak nie można przejść obojętnie. „Cyberambona” o. Szustaka na YouTube nie ma sobie równych w polskiej rzeczywistości internetowej. Wzrastająca liczba odsłon na jego kanałach w świecie wirtualnym, jak również tłumy uczestniczących na jego spotkaniach w świecie realnym pokazują, że rodzi się poczucie nowej wspólnotowości i komunikacji ze swoim językiem religijnym i miejscem tej komunikacji, jakim jest Internet. Oceniając dotychczasową działalność o. Adama Szustaka możemy stwierdzić, iż mamy tu do czynienia z szeroką pojętą preewangelizacją, która może, ale nie musi, doprowadzić do ewangelizacji i do wejścia w żywą i realną wspólnotę Kościoła. Nowe media są szansą na interaktywność i integrację ludzi wiary, ale czy tak się stanie, to już zależeć będzie od samych uczestników tejże komunikacji.deCC-BY - Uznanie autorstwalanguage of religious communicationssocial mediapreaching in Internetcyber-continentevangelizationAdam Szustak OPjęzyk przekazu religijnegomedia społecznościoweprzepowiadanie w Interneciecyfrowy kontynentewangelizacjacyberambonacyberpulpitCyberamboVom Ambo in der Kirche zum Cyberambo in den Medien. Auf der Suche nach der Sprache der Verkündigung vom Evangelium in der Gegenwart am Beispiel der Aktivität von Adam Szustak OPFrom the pulpit in the church to the cyberpulpit in the media. In search of the language of proclaiming the Gospel in the modern world as exemplified by the activity of Adam Szustak OPOd ambony w kościele do cyberambony w mediach. W poszukiwaniu języka głoszenia Ewangelii we współczesnym świecie na przykładzie działalności Adama Szustaka OPArticle