Lemek, Katarzyna2023-04-122023-04-122021Studia Paradyskie, 2021, t. 31, s. 105-122.0860-8539http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5999The article attempts an analysis of selected religious education student textbooks and of methodology guides for teachers published after 2001 based on their interpretation of the biblical verses from Genesis 4–11. The pericopes under consideration describe the process of the spread of evil, which is manifested in subsequent acts of violence perpetrated by men, as well as reveal God who comes to rescue. The analysis of religious education materials is conducted from the perspective of the following three hermeneutic principles: historical/literary, theological, and existential.W artykule podjęto próbę analizy wybranych podręczników do nauczania religii dla ucznia i przewodników metodycznych dla katechety wydanych po 2001 roku, pod kątem dokonanego w nich procesu interpretacji tekstów biblijnych z Księgi Rodzaju 4-11. Omawiane perykopy opisują proces rozpowszechniania się zła, czego przejawem są kolejne akty przemocy, jakich dopuszcza się człowiek, oraz ukazują Boga, który przychodzi z pomocą. Materiały katechetyczne zostały przestudiowane pod kątem trzech reguł hermeneutycznych: zasady historyczno-literackiej, teologicznej, egzystencjalnej.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/BibliaBiblePismo ŚwięteStary TestamentOld TestamentKsięga RodzajuBook of GenesisRdzRdz 4-11nauczanieteachingnauczanie religiiteaching religionreligious educationedukacja religijnaedukacjaeducationkatechezacatechesisprzemocviolencepodręcznikitextbookskatechetykateologiacatecheticstheologyhandbooksObecność tekstów biblijnych zawierających przemoc (Rdz 4-11) w wybranych podręcznikach do nauki religiiViolence in the Bible (Gen 4-11) encountered in selected religious education textbooksArticle