Rambiert-Kwaśniewska, Anna2024-02-132024-02-132014Family Forum, 2014, T. 4, s. 71-88.2084-1698http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/13128The aim of the presented text is to question the fem inist re-interpretation of Ef 5,21-33, the so-called Christian Haustafeln („household codes”). It is one of the texts by St Paul, on the basis of which the Apostle is being accused of misogynism. In particular parts of the article, we have tried to rebut these accusations, and at the same time highlight pro-female aspects of his activity. The Apostle was presented as a modern leader of his times who fights with the low status of the women, and even appoints women as his collaborators during his missionary journeys. The aims were reached on the basis of examining the structure of the fragm ent and analysing the meaning of two Greek words: άγαπάω and ύποτάσσω. Furthermore, the pericope was interpreted in its social and cultural context of late-Hellenic and early-Roman era, depicted by epigraphic, papyrologie and literary examples of strong women emancipation, reflected in greater freedom in the eyes of the law, getting married for love and weakening the patriarchal family model.Intencją prezentowanego tekstu je st polemika z feministyczną re-lekturą Ef 5,21-33, tzw. chrześcijańskim Haustafeln („tablicami domowymi”). Jest to jeden z tych Pawłowych tekstów, na podstawie których oskarża się apostoła o mizoginizm. W poszczególnych częściach artykułu podjęta została próba odparcia tych oskarżeń, a w związku z tym zaakcentowania prokobiecych aspektów jego działalności. Apostoł został ukazany jako nowoczesny ja k na owe czasy lider, który walczy z niskim statusem kobiet, a nawet powołuje je na swoich współpracowników podczas podróży misyjnych. Cele zostały osiągnięte na podstawie badania struktury fragmentu oraz znaczenia dwóch greckich czasowników: άγαπάω i ύποτάσσω. Co więcej, perykopa odczytana została w jej społecznym i kulturowym kontekście, czasów późno-hellenistycznych i wczesnej epoki rzymskiej, który malują przed nami epigraficzne, papirologiczne i literackie przykłady silnej emancypacji kobiet, wyrażającej się w większej wolności w oczach prawa, małżeństwach z miłości oraz osłabieniu patriarchalnego modelu rodziny.plAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/feminismsubjectionmisogynymarriageHaustafelmysteryfeminizmpoddaniemizoginizmmałżeństwotajemnicakobietawomanBibliaBiblePismo ŚwięteNowy TestamentNew TestamentPierwszy List do KoryntianFirst Letter to the Corinthians1 Kor 141 KorPaweł apostołPaul the Apostlelisty św. Pawłaletters of Saint PaulList do EfezjanLetter to EphesiansEfEf 5listy św. Pawłaletters of Saint Paul„Kobiety [...] mają być poddane, jak to Prawo nakazuje” (1 Kor 14, 34). Krytyka feministycznej lektury Ef 5, 21-33“Women [...] must be in submission, as the Law says” (1 Corinthians 14:34). Critique of feminist reading of Ephesians 5:21-33Article