Szymik, Jerzy2024-08-262024-08-262013Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182), s. 76-95.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19905Pytanie o zadania teologii na współczesnym uniwersytecie to w istocie pytanie o poznawczą rolę wiary, wzajemną relację wiary i rozumu oraz kulturowe, społeczne i egzystencjalne skutki przyjęcia bądź wykluczenia wiary w procesie poznawczym (naukowym). Problematyce tej – jako szczególnie aktualnej i ważnej dla współczesnej cywilizacji – wiele uwagi poświęca w swoich publikacjach i nauczaniu J. Ratzinger/Benedykt XVI. Obecny papież uczy, że wiara uwalnia rozum (czyni niezależnym, niezideologizowanym), otwiera go na prawdę, której poznanie jest naczelnym celem wszelkiej aktywności naukowej. Teologia jako scientia sui generis (Nossol) ma potencjał, by nadawać działaniom poznawczym charakter relacyjny i holistyczny, a tym sprawiać, że mają one sens wykraczający poza doraźną użyteczność. Uprawiana w dialogu z inny#mi naukami i wierna Kościołowi teologia służy rozwojowi świata i człowieka w najgłębszym rozumieniu tego słowa – prowadzi ku zbawieniu, spełnieniu w Bogu samym.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/uniwersytetyuniversitiesszkolnictwo wyższehigher educationsłużbaserviceteologiatheologynaukastudywiarafaithprawdatruthwierność Kościołowifidelity to the ChurchzbawieniesalvationSłużba zwiastowaniu zbawienia. Teologia na uniwersytecieArticle