Kowalski, Rafał2023-03-152023-03-152021Polonia Sacra, 2021, R. 25, Nr 4 (66), s. 97-113.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5157Tekst traktuje o możliwości i sposobach wykorzystania modelu Story Brand, stworzonego przez Donalda Millera, amerykańskiego pisarza, mówcę i biznesmana, jako pomocy w formułowaniu jasnego przekazu marketingowego dla przedstawicieli firm, przekonujących klientów do swoich produktów lub idei w procesie przygotowania homilii i kazań. Autor, zachowując kontekst nauk teologicznych, omawia poszczególne etapy, prowadzące do stworzenia atrakcyjnej i skutecznej mowy, która będzie oddziaływała na myślenie i działanie słuchaczy. Wydobywa przy tym te elementy, które mogą przyczynić się do poprawienia jakości homilii. Czytelnik zatrzymuje się przy siedmiu „przystankach” modelu SB7, które mają go doprowadzić do przygotowania skutecznego, a przede wszystkim ciekawego i trzymającego w napięciu komunikatu. Nie naruszając nauczania Kościoła na temat treści, która powinna znaleźć się w homilii, autor wskazuje jak wykorzystać osiągnięcia nauk o komunikacji dla celów homiletycznych, czego efektem będzie nadanie właściwej struktury komunikatowi, którym w tym przypadku jest jednostka przepowiadania.The following text regards the possibility and manners of the Story Brand model, which has been created by Donald Miller, an American writer, speaker and businessman, as assistance in forming a clear marketing message for company representatives who are trying to convince customers to their products or concepts, in the process of the preparation of homilies and sermons. The author, maintaining the context of theological sciences, discusses the individual stages leading to the creation of an appealing and efficient speech, which will affect how the listeners think and act. Simultaneously, he brings out those elements which may assist in improving the quality of the homily. The reader stops at the seven “stops” of the SB7 model, which are supposed to lead them to the preparation of an efficient, and, above all, interesting and gripping message. Without prejudice to the teaching of the Church regarding the contents which should be included in the homily, the author suggests how to use the achievements of communication sciences for homiletic purposes, the result of which will be giving a proper structure to the message, which in this case is the homily preaching.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/kaznodziejstwogłoszenie Słowa Bożegoprzygotowanie homiliihomiliatekst perswazyjnyjęzyk homiliiewangelizacjahomiletykamodel Story BrandDonald Millerkomunikacjapreachingpreaching the Word of Godpreparing homilieshomilypersuasive textlanguage of homiliesevangelizationhomileticscommunicationSłowo BożeWord of GodStory Brand ModelModel Story Brand w procesie przygotowania homiliiUsing the Story Brand Model in the Process of Preparing Homilies and SermonsArticle