Gralczyk, Aleksandra2025-10-012025-10-012021Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 48, s. 177-209.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/37185Artykuł w języku angielskim.The article discusses the necessity to develop media competence among students and teachers alike. The necessity has been repeatedly reported in the general education curricula and core curriculum for teaching of religion in Catholic Church in Poland. The author researched teachers and catechists during the COVID-19 period and the results demonstrated that teaching the media competence has been overlooked or done on a negligible level only. To verify the results the author conducted qualitative studies, after defining what media education is, analysing actual general education curriculum and religion course curriculum, as well as the dayto- day digital lifestyle of students themselves.W artykule przedstawiono konieczność kształtowania kompetencji medialnych uczniów i nauczycieli. Potrzebę tę niejednokrotnie wskazywano w podstawie programowej kształcenia ogólnego i podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polce. Podjęte przez autorkę badania nauczycieli oraz katechetów w trakcie trwania COVID-19 pokazały, iż treści z zakresu edukacji medialnej są pomijane lub realizowana w sposób marginalny. W celu ich weryfikacji autorka przeprowadziła badania jakościowe poprzedzone nakreśleniem istoty edukacji medialnej, analizą programów nauczania kształcenia ogólnego i katechezy oraz cyfrową codziennością uczniów.enCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmedia educationmedia literacyonline learningmedia competencepandemicCOVID-19 pandemiccoronavirusedukacja medialnanauczanie onlinekompetencje medialnepandemiapandemia COVID-19COVID-19koronawirusCOVID 19 Online Learning Experience as Starting Point for Media Competence DevelopmentNauczanie online w trakcie COVID 19 jako zaczątek potrzeby kształtowania kompetencji medialnychArticle