Macheta, Lidia2024-04-102024-04-102020Analecta Cracoviensia, 2020, T. 52, s. 173-194.0209-08642391-6842http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/15011Artykuł stanowi drugą część studium poświęconego analizie porównawczej dwu wizji miłosierdzia antropologicznego: religijnej o charakterze mistycznym – ukazanej w „Dzienniczku” Faustyny Kowalskiej i etyczno-religijnej o charakterze refleksyjnym – zawartej w myśli filozoficznej Józefa Tischnera. Niniejszy artykuł koncentruje się na analizie wizji miłosierdzia antropologicznego w ujęciu Tischnera. Ogólna zgodność badanych wizji w aspekcie religijnym pozwala badać je z perspektywy jednego problemu: wzajemnego oddziaływania etyki i religii. Problem jest podejmowany na gruncie (teo-)antropologii ontologicznej (bada człowieka od strony możliwości i powinności bycia sobą). Cel analiz to uzasadnienie tezy, że wzajemne oddziaływanie etyki i religii jest możliwe przy założeniu czynnika metafizycznego. Cel ten osiąga się poprzez pokazanie, że etyczno-religijne miłosierdzie antropologiczne w rozumieniu Tischnera ma metafizyczne podstawy oraz istotę i że w ich pojęciach można określać zjawiska religijnego miłosierdzia antropologicznego ukazanego w „Dzienniczku”.This article is the second part of a study in the scope of comparative analysis of the two concepts of anthropological mercy: the religious, in the mystical sense, concept of Faustina Kowalska (“Diary”) and the ethical-religious, in the reflective sense, concept of Joseph Tischner. This article concerns the anthropological mercy in the approach of Tischner. The general similarities between this two concepts in religious dimension allow us to consider them from the perspective of one problem: the interaction between ethics and religion. The problem is studied on the basis of ontological (theo-)anthropology (a person is studied from the perspective of the possibility and obligation of being self). The purpose of the analysis is a justification for the thesis that the interaction between ethics and religion is based on a metaphysical factor. This purpose is achieved by demonstrating that the ethical-religious anthropological mercy in the philosophical approach of Tischner has a metaphysical basis and essence – and that in these metaphysical terms one can define the phenomena of the religious anthropological mercy depicted in the “Diary”.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/miłosierdziemiłosierdzie antropologiczneetykareligiametafizykabycie sobąteoantropologia ontologicznaantropologia ontologicznateoantropologiaantropologiaontologiafilozofiadoświadczenie mistycznemistykamistycyzmFaustyna KowalskaJózef Tischnerpersonalizacjapersonalizacja etycznapersonalizacja religijnapersonalizacja metafizycznametafizykamercyanthropological mercyethicsreligionmetaphysicsbeing oneselfontological theo-anthropologyontologyanthropologytheo-anthropologyontological anthropologyphilosophymystical experiencemysticismFaustina KowalskaJoseph Tischnerpersonalizationethical personalizationreligious personalizationmetaphysical personalizationmetaphysicsMiłosierdzie antropologiczne w doświadczeniu mistycznym (Faustyna Kowalska) i refleksji filozoficznej (Józef Tischner). Elementy (teo-)antropologii ontologicznej. Część IIThe Anthropological Mercy in the Mystical Experience (Faustina Kowalska) and the Philosophical Reflection (Joseph Tischner). The Items of the Ontological (Theo-)Anthropology. Part IIArticle