Nordhofen, Susanne2024-09-182024-09-182020Communio, 2020, R. 40, nr 4 (212), s. 120-133.https://theo-logos.pl/handle/123456789/20589Artykuł w języku niemieckim.Dionysos is the central figure for the development of the ancient theatre. He is accompanied by women in an ecstatic mood, which are the model for the chorus. Most of the dramatic plots are inspired by myths of Heroes and demigods. Especially the concepts of cyclical time and arche rule tragedy and cultus as well. These influences could be tracked in various elements of the eucharistie liturgy.Dionizos to centralna postać rozwoju starożytnego teatru. Towarzyszą mu kobiety w ekstatycznym nastroju, które są wzorem dla chóru. Większość dramatycznych akcji, fabuł jest inspirowana mitami o herosach i półbogach. Tragedią i kultem rządzą zwłaszcza koncepcje czasu cyklicznego i arche. Wpływy te można było prześledzić w różnych elementach liturgii eucharystycznej.deCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachkulty Dionizosareligia starożytnej GrecjimitologiaEucharystiarytuałyteatrmitkultstarożytnośćDionizoswczesne chrześcijaństwoBacchic mysteriesancient Greek religionmythologyEucharistritualstheatrmythcultantiquityDionysiusTheaterMythosAntikeDionysosearly ChristianityChrzest Dionizosa? Mit, kult, teatr i wczesne chrześcijaństwoDionysos Taufen? Mythos, Kult, Theater und das frühe ChristentumArticle