Fonk, Peter2024-10-302024-10-302023Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2023, T. 43, nr 2, s. 51-68.0137-34202391-937xhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22837Artykuł w języku niemieckim.Niniejszy artykuł dotyczy wojny w Ukrainie i prawa tego państwa do samoobrony. Nie chodzi tylko o legitymowaną obronę konieczną, lecz o społeczną samoobronę. Stąd pod pewnymi warunkami jest wywodzone prawo do interwencji militarnej, tzw. interwencji humanitarnej. Koncepcja ta została sformułowana w dokumencie Komitetu Centralnego Niemieckich Katolików z 2000 r., a później poszerzona o zasadę odpowiedzialności w zakresie obrony albo Responsibility To Protect, która podczas szczytu Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 2004/2005 r. została przez prawie wszystkie państwa uznana i proklamowana jako obowiązek moralny. Kryteria tam sformułowane w swojej treści wykazują wyraźną zbieżność z katolickim nauczaniem na temat „wojny sprawiedliwej”. W przeszłości lepiej byłoby poważnie traktować hegemoniczne zamiary Putina, komunikowane już od wielu lat, i rozwinąć strategie prewentywne, gdyż nowoczesna wojna nie przynosi zwycięzcy, a jedynie przegranych. Ujęcie to przedstawia encyklika papieża Franciszka Fratelli tutti, którą można czytać jako encyklikę na temat pokoju, a wojna w Ukrainie je potwierdza.The presented article concerns the war in Ukraine and the right of this country to self-defense. There is no talk about legitimate necessary defense, but about social self-defense. From this, under certain conditions derived the right to military intervention, so called humanitarian intervention. This concept was formulated in the document of the Central Committee of German Catholics in 2000 and later extended by principle of responsibility in the defense – Responsibility To Protect, which during the summit of United Nations in New York in 2004/2005 were acknowledged and proclaimed as a moral obligation. The criteria formulated in them demonstrate in their content an explicit convergence with the Catholic teaching on “just war”. In the past it was better to treat the seriously hegemonial intentions of Putin, as communicated for a lot of years, and developed preventative strategies, because modern warfare only brings beatings and not any winner. This approach is presented in the encyclical letter of Pope Francis Fratelli tutti, which can be read as a document about peace, and the war in Ukraine confirms it.deCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachKiewer Rus als historische LegitimationNotwehrNothilfehumanitäre Interventionresponsibility to protectLehre vom gerechten Kriegkirchliche FriedensethikRuś Kijowska jako legitymizacja historycznaobrona koniecznapomoc niezbędnainterwencja humanitarnanauka o wojnie sprawiedliwejkościelna etyka pokojuRuś Kijowskawojnawojna sprawiedliwaetykaetka pokojupokójteologiaWładimir PutinVladimir PutinKiev Ruthenia as historical legitimizationnecessary defensenecessary aidhumanitarian interventionteaching about just warecclesial ethics of peaceKiev Rutheniawarjust warethicsethics of peacepeacetheologyIm Brennpunkt von Theologie und Ethik – Wladimir PutinW centrum uwagi teologii i etyki – Władimir PutinIn the Spotlight of Theology and Ethics – Vladimir PutinArticle