Lipiec, Dariusz2023-03-162023-03-162022Polonia Sacra, 2022, T. 26, Nr 1, s. 81-98.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5201Marketing relacji polega na budowaniu długotrwałych relacji z klientem w celu dostarczania mu określonych wartości. Zmierza on do zaspokojenia potrzeb i oczekiwań klienta oraz wzbudzenia i podtrzymania jego satysfakcji. Chociaż Kościół nie jest organizacją produkcyjną ani usługową, to może wykorzystywać mechanizmy marketingu relacji w swojej posłudze. W duszpasterstwie dokonuje się segmentacji adresatów działalności Kościoła ze względu na ich potrzeby oraz sytuację religijną. W naukach o zarządzaniu wyróżnia się cztery etapy stosowania marketingu relacji: etap formacji, zarządzania, oceny wyników i ewolucji. Wszystkie one mają zastosowanie w duszpasterstwie katolickim.Relationship marketing consists in building long-term customer relationships in order to provide the customer with certain values. It aims to satisfy the customer’s needs and expectations as well as creating and fostering his satisfaction. Although the Church is not an organization which provides certain products or services, she can make use of relationship marketing mechanisms in her ministry. Pastoral care uses the segmentation of “customers” – the addressees of the Church’s ministry, on the basis of their needs and their religious conditions. Marketing sciences indicate four stages of relationship marketing: formation, management, evaluation of results and evolution. All of these are used in Catholic pastoral care.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/marketing relacjiduszpasterstwomarketing partnerskiKościółmarketingrelacjeorganizacja duszpasterstwaopieka duszpasterskarelationship marketingpastoral careministryaffiliate marketingChurchrelationshipsorganisation of pastoral careZastosowanie marketingu relacji w duszpasterstwieThe Use of Relationship Marketing in Pastoral CareArticle