Lipniak, Jarosław M.2024-09-112024-09-112020Communio, 2019, R. 39, nr 1 (205), s. 106-124.0208-7995https://theo-logos.pl/handle/123456789/20503This article is about Mary, the Immaculate Virgin, who has not succumbed to all kinds of evil temptations in her life. The summit of creation has taken place in the Mother of Jesus. God shaped Mary so that the Incarnation of the Son of God could take place in Her. By the power of God’s grace, the Mother of the Lord was perfectly sanctified, redeemed, justified and liberated, becoming the second Eve, preserved in the condition in which was the first human being after Creation. Since Satan did not hesitate to tempt Jesus, it can be assumed that he also tempted Mary. Anyway, before the fall he had access to Eve, who gave in to temptation. Since Mary had free will, she certainly found herself in a situation of Eve experiencing temptation. Unlike Eve, however, she could reject temptation. We can firmly state that Mary was free from any lust. Her purity, poverty and obedience speak for such a statement, and the text of the dogma of the Immaculate Conception excludes all „sin blot”, of which undoubtedly is lust leading to the state of sin. The Mother of Christ through the privilege of the Immaculate Conception has been completely preserved from Evil. This was due to the power of Christ’s victory over the evil one. The death and resurrection through which Christ conquered the Evil can be described as a great exorcism. Mary first experienced its effects in the Immaculate Conception, which is a special exorcism. While exorcism freed from the influence of the Evil by the great exorcism, which was Christ’s victory over the Evil through His death and Resurrection, the exorcism of the Immaculate Conception kept Mary from any influence of the Evil. The victory of the Son of God over Satan took place in Mary in a pre-empted way. God is not bound by time and space. In this perspective, the Immaculate Conception can be justified by Mary’s participation in the summit of creation, which is the creation of the human nature of Christ. The Immaculate Mother of the Lord participates in this summit of Creation, which is the Incarnation, because it takes place in Her. Mary participates in the renewal of the work of Creation that took place through the Redemption. This correction embraces Her as first and embraces more perfect, so Mary is justified in the most perfect way.Niniejszy artykuł mówi o Maryi – Niepokalanej Dziewicy, która nie uległa w swoim życiu różnego rodzaju szatańskim pokusom. W Matce Jezusa dokonał się szczyt stworzenia. Bóg ukształtował Maryję, aby mogło dokonać się w niej Wcielenie Syna Bożego. Mocą Bożej łaski Matka Pana została doskonalej uświęcona, odkupiona, usprawiedliwiona i wyzwolona, stając się drugą Ewą, zachowaną w takim stanie, w jakim był pierwszy człowiek po Stworzeniu. Skoro szatan nie zawahał się kusić Jezusa, to można przyjąć, że kusił także Maryję. Zresztą przed upadkiem miał on przystęp i do Ewy, która pokusie uległa. Skoro Maryja miała wolną wolę, to na pewno znalazła się w sytuacji Ewy doświadczającej pokusy. Jednak w przeciwieństwie do Ewy potrafiła pokusę odrzucić. Możemy z niewzruszoną pewnością stwierdzić, że Maryja była wolna od jakiejkolwiek pożądliwości. Za takim stwierdzeniem przemawia Jej czystość, ubóstwo i posłuszeństwo, a tekst dogmatu o Niepokalanym Poczęciu wyklucza wszelką „zmazę grzechu”, którą niewątpliwie jest pożądliwość prowadząca do stanu grzechowego. Matka Chrystusa poprzez przywilej Niepokalanego Poczęcia została całkowicie zachowana od Złego. Dokonało się to dzięki mocy zwycięstwa Chrystusa nad Złym. Śmierć i Zmartwychwstanie, przez które Chrystus pokonał Złego, można określić jako wielki egzorcyzm. Maryja pierwsza doświadczyła jego skutków w Niepokalanym Poczęciu, które jest egzorcyzmem szczególnym. O ile egzorcyzm uwalnia spod wpływów Złego na mocy wielkiego egzorcyzmu, którym było zwycięstwo Chrystusa nad Złym odniesione poprzez Jego śmierć i Zmartwychwstanie, o tyle egzorcyzm Niepokalanego Poczęcia zachował Maryję od jakichkolwiek wpływów Złego. Zwycięstwo Syna Bożego nad Szatanem dokonało się w Maryi w sposób uprzedzający. Bóg nie jest bowiem skrępowany czasem i przestrzenią. W takiej perspektywie można uzasadnić Niepokalane Poczęcie udziałem Maryi w szczycie Stworzenia, którym jest stworzenie ludzkiej natury Chrystusa. Niepokalana Matka Pana uczestniczy w tym szczycie Stworzenia, którym jest Wcielenie, gdyż dokonuje się ono w Niej. Maryja bierze udział w odnowieniu dzieła Stworzenia, które dokonało się przez Odkupienie. Korekta ta obejmuje Ją jako pierwszą i obejmuje doskonalej, zatem Maryja jest w najdoskonalszy sposób usprawiedliwiona.plMaryjamariologiakuszeniepokusaszatanNiepokalane Poczęciedruga EwauświęcenieusprawiedliwieniegrzechMaryja DziewicaMaryMariologytemptationSatanImmaculate Conceptionsecond EvesanctificationjustificationsinVirgin MaryMaryja – Niepokalana Dziewica, która nie uległa pokusomMary – Immaculate Virgin Who Did Not Succumb to TemptationArticleCC-BY-SA