Sawicka, Zofia2025-09-262025-09-262019Kultura-Media-Teologia, 2019, nr 39, s. 32-49.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36629Celem artykułu jest prezentacja zjawisk cool/pop/street jihadu jako efektu oddziaływania nowych mediów. W przeprowadzonej analizie autorka ukazuje związek pomiędzy rosnącą popularnością mediów społecznościowych a możliwością radykalizacji młodych muzułmanów na całym świecie. Opisując czynniki rozwoju e-dżihadu jednocześnie odnosi je do cech „pokolenia millenialsów”, wskazując na przyczyny atrakcyjności i skuteczności przedstawiania dżihadu jako modnego stylu życia bądź subkultury. Jednocześnie na podstawie przeprowadzonych badań dokonuje systematyzacji opisywanych zjawisk różnicując je według celów i cech audytorium, do których są skierowane. Ukazuje mechanizm przekształcający banalne życie młodych ludzi w celebrycką przygodę, którą za pomocą nowych mediów mogą zaprezentować szerokiej widowni. Według autorki mechanizm ten jest największą siłą i jednocześnie najbardziej niebezpiecznym elementem opisywanych zjawisk, który doprowadza do radykalizacji części środowisk młodych muzułmanów na całym świecie.The aim of the article is to present the phenomenon of cool / pop / street jihad as the effect of the new media. In the conducted analysis, the author shows the relationship between the growing popularity of social media and the possibility of the radicalization of young Muslims around the world. Describing the reasons for the development of e-jihad, at the same time refers them to the features of the millennial generation, pointing to the reasons for the attractiveness and effectiveness of portraying jihad as a fashionable lifestyle or subculture. Based on the conducted research, the author systematizes the described phenomena by differentiating them according to the objectives and characteristics of the auditorium to which they are addressed. The author shows the mechanism transforming the banal (according to them) young people’s life into a celebrity adventure, which they can present to a wide audience using social media. According to the author, this mechanism is the greatest force and at the same time the most dangerous element of the described phenomena, which leads to the radicalization the part of the young Muslims around the world.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychdżihadpopkulturamedia społecznościowemadiaśrodki masowego przekazunowe mediaterroryzmtreści ekstremistyczne w mediach społecznościowychradykalizacjajihad“cool jihad”pop culturesocial mediamass medianew mediaterrorismextremist content on social mediaradicalizationCzy dżihad może być cool? Nowe media w służbie zbrojnego dżihaduCan jihad be cool? New media in the service of armed jihadArticle