Witaszek, Gabriel2024-02-012024-02-012008Roczniki Teologiczne, 2008, T. 55, z. 3, s. 5-17.1233-1457http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12774Artykuł w języku włoskim. Streścił Gabriel Witaszek CssR.Hiob odpowiadając na zarzuty przyjaciół, którzy usiłowali wyjaśnić cierpienie popełnionymi przez niego grzechami, dokonuje refleksji nad własnym postępowaniem, ukazując niesłuszność zarzutów skierowanych przeciwko niemu (Hi 31, 1-40). Jest przekonany, że nie popełnił żadnego, nawet najbardziej ukrytego, grzechu ani wobec siebie samego, ani wobec innych ludzi, ani wobec Boga i całego Jego stworzenia. Dojrzały egzamin sumienia, którego dokonuje Hiob, ma charakter przysięgi na niewinność, która zastępowała powoływanie świadków. W przypadku jasnych dowodów przysięgę akceptowano jako zakończenie sprawy, niejako przesuwając decyzję w ręce Jahwe. Jeżeli przysięga była fałszywa, przekleństwo spadało na tego, który ją składał fałszywie. Przysięga zawierała przywołanie imienia Bożego i miała charakter kultyczny. Norma postępowania moralnego Hioba miała charakter religijny i opierała się na wierności Jahwe zawartej w prawie przymierza. Postępowanie moralne Hioba wyrażało się w szczególny sposób w respektowaniu godności drugiej osoby i stwórczego dzieła Boga, poprzez które ustanowił On ze swoim stworzeniem szczególną łączność. Moralność mądrościowa opierała się na wierze w Boga sprawiedliwego i dobrego, który doświadcza i oczyszcza. Perspektywa moralności Hioba osiągnęła w księgach mądrościowych Starego Testamentu najwyższy szczyt, będąc niejako bezpośrednią zapowiedzią moralności ewangelicznej.itAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/peccatoesame di coscienzamorale sapienzialeLibro di GiobbeGB 31Giobbegrzechrachunek sumieniamoralność mądrościowaKsięga HiobaStary TestamentBibliaPismo ŚwięteHiobHi 31moralnośćteologiateologia moralnasinexamination of consciencewise moralityBook of JobOld TestamentBibleJobmoralitytheologymoral theologysumienieconsciencemądrośćwisdomUn esame di coscienza (GB 31, 1-40). Morale sapienzialeRachunek sumienia (Hi 31, 1-40). Moralność mądrościowaArticle