Casper, Bernhard2023-06-212023-06-211997Analecta Cracoviensia, 1997, T. 29, s. 3-16.0209-0864http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/8507Artykuł w języku niemieckim.Artykuł rozpoczyna się od filozoficzno-historycznego przeglądu rozwoju pojęcia „identyczność”, od Parmenidesa do Heideggera i Lévinasa. Z kolei przechodzi do omówienia tytułowej problematyki w czterech rozdziałach: (1) Odpowiedzialność jako źródło uczasowienia bytu ludzkiego; (2) Zniesienie intencjonalnego schematu i danej w nim tożsamości; (3) Nieskończoność poznania do bycia-zakładnikiem za kogoś innego; (4) Tożsamość jako wybór. W refleksji końcowej autor widzi główne zadanie filozofii w wytyczaniu dróg ludzkiej wolności wśród zła, w jakim żyjemy. Takie myślenie może być ekspiacją drugiej osoby. Jeśli chce być myśleniem sięgającym źródeł, musi być pokutowaniem w tej historycznej sytuacji, określanej jako „nadwyżka bezsensowności nad sensem”. Myślący zaś będzie mógł przygotować drogę do głoszenia tego, który swoim konkretnym byciem pokutuje za winy świata i w którym objawia się nam Bóg.deAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/tożsamośćidentycznośćfilozofiaodpowiedzialnośćnieskończonośćbytpoznanieidentityidenticalnessphilosophyresponsibilityinfinitybeingcognitionIdentitätGleichheitPhilosophieVerantwortungUnendlichkeitSeinErkennenDie Identität in der Nichtidentität der Erwählung zur Verantwartung für den AnderenTożsamość w nietożsamości wybrania do odpowiedzialności za kogoś innegoArticle