Armogathe, Jean-Robert2024-08-292024-08-292016Communio, 2016, R. 36, nr 1-2 (193-194), s. 21-30.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/20023Komentarz egzegetyczny nie wyczerpuje bogactwa Ojcze nasz. Chcemy tu przedstawić kilka duchowych interpretacji modlitwy, wychodząc od trzech pierwszych próśb, które dotyczą Pana: imię, królestwo, wola. Zbierają one w sobie postępujące objawienie Biblii, trzy etapy, które nadają rytm świętej historii: prorocki, królewski i kapłański. To szybkie przejrzenie pozwala uwypuklić dwie linie interpretacyjne Pierwsza widzi w Pater noster program życia i wyjaśnia trzy pierwsze prośby na sposób ascetyczny. Druga dostrzega w nich ukrytą rzeczywistość trynitarną, pozwalając na interpretowanie ich w kluczu mistycznym. Obie te linie przyniosły owoce i nie wydają się być wyłącznymi, ale odzwierciedlają bogactwo modlitwy, której złożoności żadne wyjaśnienie wyczerpać nie zdoła.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Augustyn z HipponyCyprian z KartaginyFranciszek z OsunaGrzegorz z NyssyimięJan KasjanJuan Pérez de PinedakrólestwoKrólestwo BożeMaksym WyznawcaModlitwa PańskaOjcze naszprośbaRupert z DeutzTeodor z MopsuestiiTertuliantradycja łacińskatradycja greckaojcowie KościołamodlitwaAugustine of HippoCyprian of CarthageFrancis of OsunanameJohn CassiankingdomKingdom of GodMaximus the ConfessorLord's PrayerOur Father prayerrequestRupert of DeutzTheodore of MopsuestiaTertullianLatin traditionGreek traditionChurch FathersprayerAugustin d’HipponeCyprien de CarthageFrancisco de OsunaGrégoire de NysseJean CassienMaxime le ConfesseurnomNotre PèreprièrePrière du SeigneurrègneRupert de DeutzTertullienThéodore de Mopsuestetradition grecquetradition latinevolontémodlitwaprayerGregory of NeisseDuchowa lektura trzech pierwszych próśbArticle