Dyk, Tadeusz2022-08-302022-08-302015Colloquia Theologica Ottoniana, 2015, nr 1, s. 229-242.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/683Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska.Samotność ludzi starszych w nauczaniu Jana Pawła II jest fenomenologiczną interpretacją ludzkiego doświadczenia samotności w okresie starości. Badaniem objęto nauczanie papieża Jana Pawła II. Celem artykułu jest ukazanie, czym jest samotność dla papieża, oraz sposobów pomocy ludziom starszym u kresu ich życia, doświadczających chorób i samotności. Do owych sposobów papież zalicza usuwanie przez polityków wszelkich form dyskryminacji, angażowanie ludzi starszych do różnych projektów i programów. Podkreśla rolę naturalnego środowiska, jakim jest rodzina, oraz pogłębionego życia duchowego.The loneliness of older people in the teaching of John Paul II is a phenomenological interpretation of the human experience of loneliness in old age. The study includes the teaching of Pope John Paul II. The aim of the article is to show what is solitude for the Pope, and the ways how you can help the elderly at the end of their lives who are experiencing illness and loneliness. To these ways thePope includes: removal by politicians all forms of discrimination, engaging older people to various projects and programs, pointing to the natural environment which is the family, and deepen the spiritual life.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Jan Paweł IIKarol Wojtyłapapieżekapłaniduchowieństwosamotnośćnauczanie Jana Pawła IIstarośćpomocfilozofiafenomenologiainterpretacjacierpieniespołeczeństworodzinaduszpasterstworelacjeKościółsakramentyEucharystianamaszczenie chorychśmierćtożsamośćgodnośćlonelinessteaching of John Paul IIold ageassistanceJohn Paul IIpopesclergypriesthoodhelpphilosophyphenomenologyinterpretationsufferingsocietyfamilyministryrelationshipsChurchsacramentsEucharistdeathidentitydignityanointing of the sickSamotność ludzi starszych w nauczaniu Jana Pawła IISolitude for older people in teaching of John Paul IIArticle