Ferme, Brian E.2024-08-262024-08-262013Communio, 2013, R. 33, nr 2 (182), s. 140-153.0208-7995http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/19908Artykuł w języku angielskim.Autor prezentuje historyczny kontekst powstania uniwersytetów na przełomie XII i XIII wieku, podkreślając ich związek z edukacyjnym fenomenem szkół katedralnych, które nie tylko przekazywały dziedzictwo intelektualne, ale też kładły nacisk na rozwój osobowy. Zwrot „renesans XII wieku” trafnie określa rozkwit nowych metod, trendów i treści, które – w większości – doprowadziły do przemiany systemu kształcenia w szkołach i, w konsekwencji, do założenia uniwersytetów, pierwotnie nazywanych studia generalia. Niektóre z nich cieszyły się szczególną sławą lub reputacją, dzięki czemu przyciągały więcej studentów i mistrzów niż inne szkoły. Trudno przecenić rolę Kościoła w powstawaniu centrów nauki; papieże szybko uznali znaczenie nowych instytucji i wspierali ich powstawanie i rozwój odpowiednimi aktami prawnymi.enAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/uniwersytetyuniversitiesuniwersytety katolickieCatholic universitiesformacjaformationszkolnictwo wyższehigher educationszkoły katedralnecathedral schoolsEx corde Ecclesiaekonstytucje apostolskieApostolic Constitutionsdokumenty Kościołastudia generaliaChurch documentsFrom Cathedral Schools to studia generalia: Ex corde EcclesiaeArticle