Kraś, Jacek2025-08-272025-08-272010Resovia Sacra, 2010, Tom 17, s. 309-321.1234-8880https://theo-logos.pl/handle/123456789/35083The aim of this article is to show, in a possibly short and brief way, the most important issues concerning running travel agencies in Poland. This publication contains of four parts. The first part is the introduction, which approaches the origins of the first travel agencies in Poland. The second part, titled „Definitions, aims and kinds of travel agencies on the Polish tourist market”, includes a discusion on a definition of a tourist company as well as its aims. In the third part, titled „Organizational and legal basis for running travel agencies in Poland”, there is a description of organizational and legal forms of travel agencies' activities and the most important regulations for them. Part four is the conclusion, which summarizes the publication and comments on the subject.plCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachprzedsiębiorstwa turystyczne w Polsceprzedsiębiorstwa turystyczneturystykadefinicje przedsiębiorstw turystycznychcele przedsiębiorstw turystycznychrodzaje przedsiębiorstw turystycznychpodstawy organizacyjno-prawne funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznychturystyka polskaturystyka w Polscetourism enterprises in Polandtourism enterprisestourismdefinitions of tourism enterprisesgoals of tourism enterprisestypes of tourism enterprisesorganizational-legal basis of functioning of tourism enterprisesPolish tourismtourism in PolandWybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych w PolsceChosen aspects of travel agencies operating in PolandArticle