Kupczak, Piotr2025-07-152025-07-152011Teologia w Polsce, 2011, Tom 5, nr 1, s. 107-121.1732-45722956-6355https://theo-logos.pl/handle/123456789/33664W antropologii Jana Pawła II wolność jest ściśle związana z fenomenem osoby ludzkiej. Człowiek afirmuje się przez wolność, która stanowi o jego życiu moralnym. Wolność jest właściwością stworzonej ludzkiej natury, należy do struktury ontologicznej człowieka. Permanentne stawanie się osoby przez czyn, umożliwia transcendencję. Wolność realizuje się i aktualizuje w człowieku przez osobowy wybór rzeczywistego dobra. Gwarancją właściwego używania wolności jest prawda. Najpełniej realizuje człowieka odpowiedzialne korzystanie z wolności. Wolność urzeczywistnia się przez miłość, rozumianą jako dar z samego siebie. Dramat ludzkiej wolności wynika z grzechu, z zaprzeczenia prawdy o sobie samym. Chrystus w pełni realizuje sens ludzkiej wolności przez miłość.plCC-BY - Uznanie autorstwawolność osoby ludzkiejwolnośćosobaosoba ludzkaKarol WojtyłaJan Paweł IInauczanie papieskienauczanie Jana Pawła IIpersonalizmantropologiaantropologia Jana Pawła IIwolność osobynatura ludzkateologiafilozofiatranscendencjatranscendencja człowiekawolność odpowiedzialnamiłośćwolność dla miłościdramat wolnościfreedom of the human personfreedompersonhuman personJohn Paul IIpapal teachingJohn Paul II’s teachingpersonalismanthropologyJohn Paul II’s anthropologyfreedom of the personhuman naturetheologyphilosophytranscendencehuman transcendenceresponsible freedomlovefreedom for lovedrama of freedomWolność osoby ludzkiej według Karola Wojtyły – Jana Pawła IIDie Freiheit der menschlichen Person in Karol Wojtylas Auffassung – Johannes Paul IIArticle