Daniła, Tomasz2024-12-202024-12-202018Scriptura Sacra, 2018, R. 22, s. 205-238.1428-72182391-9396https://theo-logos.pl/handle/123456789/25895Przedmiotem niniejszego artykułu jest uzasadnienie postawionej tezy: JA JESTEM jest sprawiedliwym sędzią czynów człowieka na podstawie Listu do Kościoła w Tiatyrze (Ap 2,18-29). W analizowanym tekście pojawia się temat dobrych i złych uczynków człowieka oraz odpłaty za nie ze strony Boga w postaci kary lub nagrody. To właśnie temat sądu nad człowiekiem stał się inspiracją do postawienia takiej tezy. Do wykazania prawdziwości powyższej tezy zastosowano metodę właściwą dla hebrajskiej retoryki semickiej. Posłużono się również współczesnymi komentarzami egzegetycznymi. W tym celu dokonano w punkcie pierwszym podziału tekstu na mniejsze jednostki wraz z uzasadnieniem tego podziału, wykazując strukturalne zależności wewnątrz każdej z nich. Drugi punkt zawiera opis każdej z części, a także zależności, jakie występują pomiędzy nimi w całym tekście z uwzględnieniem kompozycyjnym figur retorycznych. Dzięki temu możliwe było dostrzeżenie, iż poszczególne części odpowiadają sobie wzajemnie. To pozwoliło wysunąć wniosek, że tekst posiada budowę symetryczno-koncentryczną i możliwe było wskazanie części centralnej, w której jest wprost mowa o odpłacie za popełniane uczynki. W trzecim punkcie zostały podjęte wysiłki dotyczące interpretacji treści Listu. Ukazano w nim kontekst biblijny i kulturowy badanego tekstu, dokonano jego egzegezy, a następnie wyprowadzono teologię. W ten sposób możliwe jest odczytanie na nowo Listu do Kościoła w Tiatyrze ‒ z większym zrozumieniem symboli w nim zawartych, jak też całym jego przesłaniem.plCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachretoryka hebrajskaretoryka biblijnaApokalipsa św. JanaListy do KościołówTiatyraListy do siedmiu Kościołów ApokalipsyBibliaPismo ŚwięteNowy Testamentbiblistykaegzegezaegzegeza biblijnaList do Kościoła w TiatyrzeKościół w Tiatyrzeretorykakomentarzekomentarze egzegetycznekomentarze biblijneteologiateologia biblijnaJa jestemimię BogaHebrew rhetoricbiblical rhetoricRevelation of JohnApocalypse of JohnLetters to the ChurchesLetters to the Seven Churches of ApocalypseBibleNew Testamentbiblical studiesexegesisbiblical exegesisLetter to the Church in TiatyraChurch in Tiatyrarhetoriccommentariesexegetical commentariesbiblical commentariestheologybiblical theologyI amname of GodWszystkie Kościoły poznają, że „JA JESTEM” jest sprawiedliwym sędzią czynów człowieka (Ap 2,18-29)All the Churches will know that „I AM” is the righteous judge of human actions (Ap 2,18-29)Article