Ferdek, Bogdan2025-10-102025-10-102024Teologia w Polsce, 2024, Tom 18, Nr 2, s. 71-83.2956-63551732-4572https://theo-logos.pl/handle/123456789/37515This publication will be concerned with selected viewpoints from which Mariology could be presented. These viewpoints would be the impulses for the reinterpretation of Mariology. So, how can Mariology be reinterpreted based on the selected viewpoints relating to its practice? Quite subjectively, four points of view have been chosen from which Mariology could be presented. These four points will be: the document of the Pontifical International Marian Academy Mother of the Lord. Memory-Presence-Hope, the document of the Dombes Group, Mary in God’s Plan and in the Communion of Saints, and the Mariological achievements of the theologians Stanisław Celestyn Napiórkowski and Roman Rogowski (1936−2023). Based on these four viewpoints of Mariology, the direction of its reinterpretation will be shown on the example of the dogma of the Immaculate Conception of the BVM. This year marks the 170th anniversary of the proclamation of this dogma by Pius IX. Reinterpretation is the filling of the dogma with new content in the light of a new horizon of thinking, without, however, contradicting the content previously contained in it. Thanks to the fact that the Immaculate Conception is a meeting, or even a cross between, Christology, pneumatology, charitology and eschatology, it can be reinterpreted as a more perfect sanctification and justification of the Mother of the Lord and as an anticipation of the eschatological Ecclesia immaculata. The concern for ecumenism in Mariology demands that the compatibility of the Immaculate Conception with the Bible be shown. The hermeneutical principle of Mariology should be the letter ‚W’. The immaculate conception of Mary must be incorporated into the immaculate conception of Jesus. A ‚top-down’ Mariology should be complemented by a bottom-up Mariology.W niniejsze publikacji będzie mowa o wybranych punktach widzenia, z jakich mogłaby być przedstawiana mariologia. Te punkty widzenia byłyby impulsami do reinterpretacji mariologii. Dość subiektywnie wskazano następujące cztery punkty widzenia, z jakich mogłaby być przedstawiana mariologia: dokument Papieskiej Międzynarodowej Akademii Maryjnej Matka Pana. Pamięć – obecność – nadzieja, dokument Grupy z Dombes Maryja w Bożym planie i w komunii świętych oraz mariologiczne osiągnięcia teologów Stanisława Celestyna Napiórkowskiego i Romana Rogowskiego (1936−2023). Opierając się na tych punktach widzenia mariologii, zostanie ukazany kierunek jej reinterpretacji na przykładzie dogmatu o niepokalanym poczęciu NMP. W br. upływa 170. rocznica ogłoszenia tego dogmatu przez Piusa IX. Reinterpretacja jest wypełnieniem dogmatu treścią w świetle nowego horyzontu myślenia, jednak bez zaprzeczenia treści dotychczas w nim zawartej. Dzięki temu, że niepokalane poczęcie jest spotkaniem, czy nawet krzyżówką, chrystologii, pneumatologii, charytologii i eschatologii, może być zreinterpretowane jako doskonalsze uświęcenie i usprawiedliwienie Matki Pana oraz jako antycypacja eschatologicznej Ecclesia immaculata. Troska o ekumenizm w mariologii domaga się, aby ukazywać kompatybilność niepokalanego poczęcia z Biblią. Zasadą hermeneutyczną mariologii powinna być litera „W”. Niepokalane poczęcie Maryi trzeba włączyć w niepokalane poczęcie Jezusa. Mariologia „odgórna” powinna być dopełniona mariologią oddolną.plCC-BY - Uznanie autorstwaNiepokalane Poczęcieekumenizmreinterpretacjasztuka życiamariologia odgórnamariologia oddolnamariologiateologiachrystologiapneumatologiacharytologiaeschatologialitera WMaryjamariologia dogmatycznateologia dogmatycznadogmatydogmaty maryjneImmaculate Conceptionecumenismreinterpretationart of livingtop-down Mariologybottom-up MariologyMariologytheologyChristologypneumatologycharitologyeschatologyletter WMarydogmatic Mariologydogmatic theologydogmasMarian dogmasPerspektywy mariologii dogmatycznejPerspectives on Dogmatic MariologyArticle