Adam, Anton2025-03-072025-03-072023Roczniki Teologiczne, 2023, T. 70, nr 2, s. 97-110.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/28944Artykuł w języku angielskim.Treatises on dogmatic theology draw attention to a whole spectrum of theological topics, among which the issue of angels also finds its place. Scholastic theology dealt with this issue within the framework of the treatise on God the Creator; however, it is not exceptional that it is also treated in a separate part. In this paper, we pay attention to spiritual creatures in the context of the eminent Polish theologian Wincent Granat who emphasized respect for the Christian tradition and pointed to the vital values of Christian dogmas. In his pre-Conciliar work Catholic Dogmatics, he discussed most of the issues of dogmatic theology using the scholastic method. In his post-Conciliar work Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie [To Man and God in Christ], the doctrine of angels comes to the fore in close relation to Christian anthropology and its personalistic orientation.Wiedza teologiczna, która przekazuje prawdę Bożego objawienia, pochodzi z dwóch źródeł, którymi są Pismo Święte i Tradycja. Traktaty z zakresu teologii dogmatycznej poświęcają uwagę całemu spektrum tematów teologicznych, wśród których swoje miejsce znajduje również kwestia aniołów. Teologia scholastyczna zajmowała się tym zagadnieniem w ramach traktatu o Bogu Stwórcy, jednak nie jest niczym wyjątkowym, że doczekało się ono także osobnej części. W niniejszym opracowaniu zwracamy uwagę na stworzenia duchowe w kontekście twórczości wybitnego polskiego teologa Wincentego Granata, który podkreślał szacunek dla tradycji chrześcijańskiej i wskazywał na istotne wartości chrześcijańskich dogmatów. W swoim dziele Dogmatyka katolicka, częściowo przedsoborowym, omówił większość zagadnień teologii dogmatycznej, posługując się metodą scholastyczną. W posoborowym dziele Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie doktryna o aniołach wysuwa się na pierwszy plan w ścisłym związku z antropologią chrześcijańską i jej personalistyczną orientacją. Wincenty Granat w teologiczny sposób opisuje nie tylko relację człowieka do Boga, ale także wzajemną interakcję między człowiekiem a stworzeniem duchowym, która również ma swój początek w Bogu.enCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychWincenty Granatspiritual beingangelspersoninfluencetheologydogmatic theologyWincenty Granat’s theologydogmaticsCatholic dogmaticsscholastic methodrelationship between God and humaninteraction between human and spiritual creationistota duchowaaniołyczłowiekwpływteologiateologia dogmatycznateologia Wincentego Granatadogmatykadogmatyka katolickametoda scholastycznarelacja Boga z człowiekieminterakcja między człowiekiem a stworzeniem duchowymSpiritual Being in the Theology of Wincenty GranatByt duchowy w teologii Wincentego GranataArticle