Siemieniec, Tomasz2025-02-172025-02-172019Verbum Vitae, 2019, T. 35, s. 307-342.1644-85612451-280Xhttps://theo-logos.pl/handle/123456789/28031Prezentowany artykuł zajmuje się teologiczną funkcją terminów καιρός i χρόνος w Apokalipsie Janowej. Rzeczownik καιρός występuje w tej księdze pięć razy (1,3; 11,18; 12,12; 12,14; 22,10). Akcentuje on przede wszystkim interwencję Boga w dzieje świata i ludzi. Choć termin καιρός nacechowany jest eschatologicznie, to jednak Bożej interwencji nie można ograniczać jedynie do paruzji. Czasy eschatologiczne zostały bowiem zainaugurowane wraz z przyjściem Mesjasza na ziemię. Z tego powodu całe dzieje świata widziane z tej perspektywy stają się nieustannym καιρός, kiedy to Bóg działa na rzecz ludu. Termin χρόνος, który w swoim podstawowym znaczeniu wskazuje na okres czasu, w Apokalipsie akcentuje czas widziany niejako z perspektywy człowieka (z ziemskiej perspektywy). Jest to zatem czas dany człowiekowi na nawrócenie (2,21), czas objawiania się Boga w historii (10,6), ale również działania Szatana. Jest to czas, który widziany w świetle wydarzenia Mesjasza, jawi się jako „czas krótki” (6,11; 20,3), nawet jeśli dla wiernych jest to okres prześladowania.The presented article deals with the theological function of the terms καιρός and χρόνος in the Book of Revelation. The noun καιρός occurs five times in this book (1:3; 11:18; 12:12; 12:14; 22:10) and stresses primarily the intervention of God in the history of the world and men. Although the term καιρός is marked eschatologically, the intervention of God cannot be reduced to the Parousia. The eschatological times have been inaugurated along with the coming of Messiah to the earth. For this reason the whole history of the world, seen from this perspective, becomes a continuous καιρός, when God acts for the benefit of His people. The term χρόνος, which in its basic meaning denotes a period of time, is used in the Book of Revelation to stress time as seen from the perspective of men (and the earth). It is therefore the time given to men to repent (2:21), and the time of the revelation of God in the course of human history (10:6). It is the time of Satan’s activity as well, a period which, perceived in light of the Messiah-event, appears as “a short time” (6:11; 20:3), even if it means a time of persecution for believers.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychApokalipsa św. Janaczaskairoschronosteologia historiihistoriahistoria biblijnateologiczna funkcja terminu καιρός w Apokalipsie św. Janateologiczna funkcja terminu χρόνος w Apokalipsie św. JanaBibliaPismo ŚwięteNowy Testamentbiblistykaegzegezaegzegeza biblijnateologiateologia biblijnaeschatologiaRevelation of Johntimetheology of historyκαιρόςχρόνοςhistorybiblical historytheological function of the term καιρός in the Apocalypse of Johntheological function of the term χρόνος in the Apocalypse of JohnBibleNew Testamentbiblical studiesexegesisbiblical exegesistheologybiblical theologyeschatologyTeologiczna funkcja terminów καιρός i χρόνος w Apokalipsie JanowejThe Theological Function of the Terms καιρός and χρόνος in the Revelation of JohnArticle