Hofmann, Peter2023-08-222023-08-222010Roczniki Teologii Fundamentalnej i Religiologii, 2010, T. 2 (57), s. 5-20.2080-8534http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/10063Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Krzysztof Kaucha.W artykule zostało postawione pytanie: czy Biblia jest najważniejszym źródłem teologicznego poznania, czy „pierwsza teologia”? Wydaje się, że w Biblii znajduje się implicite „pierwsza teologia” Kościoła. Jednakże, jak sądzi B. S. Childs, tekst kanoniczny, ostateczny, nie utożsamia się z ostatecznym znaczeniem tekstu. Teologia akademicka reflektuje nad słowem Bożym właśnie po to, by poznać jego ostateczne znaczenie. Jako „druga teologia” jest ona zależna od Biblii jako tekstu pisanego i interpretowanego w Kościele. Dlatego głównym zadaniem teologii jest wydobycie owego teologicznego pokładu w Biblii i skonstruowanie metody pozwalającej to czynić (G. Steins). Biblia sama nie wystarczy, lecz musi być odczytywana w zgodności z Tradycja Kościoła jako jednym z najważniejszych locus theologicus. Podejście filozoficzne jest ważnym locus adscripticius, jednakże nie jest w stanie pomóc teologicznej apologetyce ani nie może zbudować wiary Kościoła.deAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/BibelKanonischer ZugangErste TheologieBibelexegesesystematische Theologielocus theologicusBibliaPismo Świętepierwsza teologiapodejście kanoniczneegzegezaegzegeza biblijnateologia systematycznapoznanie teologiczneKościółtradycjaKircheBiblefirst theologycanonical approachexegesisbiblical exegesissystematic theologytheological cognitionChurchtraditionteologiatheologyDie Bibel als Erste Erkenntnisquelle der TheologieBiblia jako pierwsze źródło poznania w teologiiArticle