Jasiewicz, JustynaKisilowska, MałgorzataJupowicz-Ginalska, AnnaWaszkiewicz-Raviv, Alicja2025-09-232025-09-232018Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 32, s. 8-24.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36370Zawiera tabele i wykresy.W artykule przedstawiono wyniki cząstkowe projektu „Kompetencje cyfrowe młodzieży – badanie biometryczne”. Omówione dane zostały pozyskane techniką obserwacji bezpośredniej nieuczestniczącej, dotyczące kompetencji operacyjnych i formalnych z modelu kompetencji cyfrowych Jana van Dijka. Badania jakościowe przeprowadzono na grupach polskich licealistów i studentów. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że respondenci sprawnie korzystają ze sprzętu i oprogramowania oraz nawigują w narzędziach systemowych i internecie. Nie potwierdzono natomiast wysokiej sprawności w tworzeniu sieciowych komunikatów konwergencyjnych. Zwrócono też uwagę na celowość stosowania triangulacji metod w badaniach kompetencji cyfrowych, pozwalających na uzyskanie danych różnego typu i precyzyjną analizę badanego problemu.The article presents partial results of the project “Digital literacy of the youth – a biometric study”. The paper provides analysis based on the data collected from direct, non-participant observation, concerning operational and formal skills as defined in the Jan van Dijk’s model of digital skills. Qualitative research included Polish high school and university students. The results confirm, that the respondents are efficient in hardware and software usage, as well as in navigating system tools and the internet. However, their competencies in developing convergent network communication have not been confirmed. The authors emphasize applicability of a methodological triangulation in studies on digital literacy, allowing collection of data of different type, as well as precise analysis of a research topic.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychbadaniabadania jakościowekompetencje cyfrowemłodzieżobserwacjamodel dostępu do nowych mediów Jana van DijkaJan van Dijkmediaśrodki masowego przekazunowe mediaresearchqualitative researchdigital literacyyouthobservationJan Van Dijk’s model of access to new mediamass medianew mediaMłodzież a cyfrowe kompetencje operacyjne – na podstawie modelu dostępu do nowych mediów Jana van DijkaYouth and digital operational skills – based on Jan Van Dijk’s model of access to new mediaArticle