Górka, Leonard2023-03-132023-03-131993Roczniki Teologiczne, 1993, T. 40, z. 7, s. 45-58.0035-7723http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5027Artykuł w języku francuskim. Streścił Leonard Górka SVD.Jedną z interesujących prób dialogu między Kościołami Wschodu i Zachodu chrześcijańskiego była seria siedmiu międzynarodowych Kongresów (1907-1936), które odbyły się w Velehradzie na Morawach. W zamierzeniach organizatorów nie miały one spełniać roli spotkań unijnych, zdążających do doraźnych uzgodnień z prawosławiem na wzór Unii Brzeskiej. Chodziło w gruncie rzeczy o stopniowe usuwanie obojętności oraz ignorancji w relacjach między katolikami i prawosławnymi przez rzetelne studia nad mentalnością, doktryną i tradycją słowiańskiego prawosławia celem uzyskania pełniejszego obrazu prawdy Chrystusowej. Idea cyrylometodiańska, obrana w Velehradzie jako model pluralistycznej jedności, wywierała skuteczny wpływ na złagodzenie wzajemnych uprzedzeń. Dokonana w Velehradzie zmiana ideału integrystycznego, który streszczał się w tendencji podporządkowywania i panowania, na otwarty ideał pluralistyczny była niewątpliwie istotnym współczynnikiem nowożytnych tendencji ekumenicznych w Słowiańszczyźnie.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/dialogekumenizmkatolicyprawosławnikatolicyzmprawosławieKongresy WelehradzkieSłowiańszczyznadialogueecumenismCatholicsOrthodox ChristiansCatholicismEastern OrthodoxyZjazdy Velehradzkiekongresy ekumenicznecatholiquesorthodoxesCongrès de VelehraddialogueLe dialogue entre les catholiques et les orthodoxes à la lumière des Congrès de VelehradDialog między katolikami a prawosławnymi w świetle Kongresów WelehradzkichArticle