Stala, Józef2024-02-072024-02-072008Roczniki Teologiczne, 2008, T. 55, z. 8, s. 101-112.1233-1457http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/12946Artykuł w języku niemieckim. Streścił ks. Józef Stała.Każdy człowiek uczestniczy w życiu określonego środowiska społecznego, jest od niego uzależniony i równocześnie sam je kształtuje. Środowisko to tworzy istniejący aktualnie układ stosunków otoczenia (ludzi, zdarzeń, rzeczy, zjawisk), z którymi jednostka ma bezpośrednią styczność, na które wpływa, a one oddziałują na nią. Dokonuje się to w toku interakcji przyjmujących formę współdziałania, wzajemnej pomocy, rywalizacji czy nawet konfliktów. Środowisko stanowi dla człowieka źródło aktywnej i twórczej stymulacji oraz ogólny kontekst, w jakim zachodzą specyficzne zachowania. Jednym ze składników środowiska społecznego jest środowisko wychowawcze, które tworzą poszczególne osoby wpływające na rozwój psychiki i kształtowanie się osobowości dzieci i młodzieży. W niniejszym artykule podjęto zagadnienie zadań wychowawczych stojących przed dwoma podstawowymi środowiskami wychowawczymi: rodziną i szkołą.deAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/rodzinaśrodowiskowychowaniezadania wychowawczeżycie społeczneśrodowisko społeczneśrodowiska wychowawczefamilyschoolsszkołymilieuupbringingeducationedukacjaeducational taskssocial environmentenvironmentnurturing environmentsFamilieSchuleUmgebungMilieuErziehungsocial lifeFamilie und Schule: zwei Erziehungsumfelder und ihre Rolle im Rahmen der ErziehungRodzina i szkoła ‒ dwa środowiska wychowawcze wobec zadań wychowawczychArticle