Bolińska, Marta2024-04-052024-04-052018Analecta Cracoviensia, 2018, T. 50, s. 215-235.0209-08642391-6842http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/14874Od kilku lat w Polsce zainteresowanie sytuacją osób niepełnosprawnych rośnie. Zmiany w szkolnictwie wyższym obejmują także kandydatów na studentów i studentów z niepełnosprawnością. O ile infrastruktura działa coraz lepiej, o tyle zarówno nauczyciele akademiccy, jak i administracja mają jeszcze wiele do zrobienia. Stopniowo zwiększa się jednak świadomość, że niepełnosprawność nie musi być ograniczeniem, także w dostępie do nauki na uczelni wyższej. Uniwersytety dążą do tego, aby studenci mieli jednakowe szanse na kształcenie i nie doświadczali ograniczeń w uczestniczeniu w życiu społeczności akademickiej np. z powodu niepełnosprawności.In recent years, the situation of people with disabilities in Poland has been attracting ever-growing public attention. Changes in higher education influence university candidates and students with disabilities as well. While necessary infrastructure is operational and functioning, there is still much to be done by the academics and the administration. However, we notice gradually increasing awareness that disability does not have to be a restriction, and it should not definitely be an obstacle to students who want to study. Universities strive to ensure all students have equal opportunities for education and their possibility of participating fully in the life of the academic community, due to a disability, is not anyhow limited or diminished.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/szkolnictwo wyższeedukacjaniepełnosprawnośćniepełnosprawnistudencijakość kształceniastudenci z niepełnosprawnościamihistoriawsparciedydaktyka akademickahigher educationeducationdisabilitydisabledstudentsquality of educationstudents with disabilitieshistorysupportacademic didacticsPrzez wsparcie do jakości kształcenia. O sytuacji osób z niepełnosprawnościami w UPJPII w KrakowieBy Supporting the Quality of Education. About the Situation of People with Disabilities in the UPJPII in KrakowArticle