Del Mastro, Diana2023-04-122023-04-122020Studia Paradyskie, 2020, t. 30, s. 67–97.0860-8539http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5990Artykuł w języku angielskim.Pandemia COVID-19 była zdarzeniem nieoczekiwanym: dotychczas światu wydawało się, że może kontrolować wszystko, tymczasem okazało się, że istnieją pewne zjawiska biologiczne, wobec których człowiek jest bezsilny. Fakty biologiczne, które miały miejsce w czasie pandemii, zdemaskowały liczne zagrożenia, jakie mogą być niesione przez procesy globalizacyjne. Jest to związane z pewnymi efektami ubocznymi niezrównoważonego rozwoju i wpływa na nasze życie, społeczność i gospodarkę. Mauro Ceruti twierdzi, że elementy globalizacyjne w takich dziedzinach jak biologia, antropologia, ekonomia czy polityka są ze sobą nierozerwalnie związane i nie da się ich odseparować. Papież Franciszek, w odpowiedzi na potrzeby świata nauki, wrażliwego na kwestie środowiskowe, opublikował w 2015 roku swoją drugą encyklikę pod tytułem Laudato si’. Jest to dokument adresowany do wszystkich, nie tylko do chrześcijan. W tej encyklice Kościół katolicki po raz pierwszy wypowiada się na temat środowiska naturalnego i jego ochrony. Laudato si’ nie jest traktatem teoretycznym, ale przedstawia integralną wizję (teologiczną, antropologiczną, egzystencjalną) kosmosu i człowieka w ich intymnej relacji, wzywającą nas do dokonania zmiany, której nie wolno odkładać na później.The pandemic is an unexpected event for the vast majority of us: we thought we could control everything, and instead, when the facts of biology are expressed in a real revolt against man, we find this is not the case. This virus is one of the first biological events that will denounce, from now on, the excesses of our globalisation. What we are going through is deeply linked to the side effects of unsustainable development models, the cost of which has impacted our lives, our sociality, and our economies. As the philosopher Mauro Ceruti argues, the threads of biological, anthropological, economic, political globalisation are tangled and inextricable. In consonance with the world of science and sensitive to the environmental issue, Pope Francis published the second encyclical in 2015 with the title Laudato Si’. It is an encyclical for everyone, not just for Christians. It is a very important letter because, for the first time, the Catholic Church has published an official document on the issues of the environment and its protection. Laudato Si’ is not a theoretical treatise but an integral vision (theological, anthropological, existential) of the intimate relationship between the cosmos and human beings, urging us to be builders of a change that cannot be postponed.enAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/dialog międzyreligijnyekologia integralnaLaudato si’encyklikaencyclicdokumenty KościołaMagisterium Kościołarelacje religijno-społecznerozwój zrównoważonyinterreligious dialogueintegral ecologyreligionsociety relationshipsustainable developmentdialogdialogueekologiaecologyrelacjerelationshipsreligiareligionspołeczeństwosocietyrozwójdevelopmentwyzwaniechallengeKościółChurchhumanizmnowy humanizmhumanismnew humanismJorge Mario BergoglioFranciszek papieżpapieżekapłaniduchowieństwopopesclergypriesthoodCOVID-19koronawiruscoronaviruspandemiapandemicpandemia COVID-19COVID-19 pandemicThe Church and the Challenge of an Integral Ecology for a New HumanismKościół a wyzwanie integralnej ekologii dla nowego humanizmuArticle