Khroul, Victor2025-09-242025-09-242018Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 33, s. 39-62.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/36415Artykuł w języku angielskim. Zawiera tabele.The paper analyzes the religious media subsystem in Russia focusing on main religious media, their place in Russian media system, digital and social networks impact, specific features of the mediatization of religion in the country. These results of the research provide confirmatory evidence of the weakness of religious initiatives on media policy (regulation and co-regulation), the primarily ethnical approach to religious identity (“if you are Russian you should be the Orthodox”), religious media difficulties in handling of new digital communication technologies. Author addresses the problematic areas and challenging issues of Russian religious media (understanding journalism as PR, missing mission and target audience, lack of professionalism).Artykuł analizuje media religijne w Rosji, koncentrując się na najważniejszych z nich. Opisuje ich miejsce w rosyjskim systemie medialnym, pokazuje wpływy mediów społecznościowych i cyfrowych, a także charakterystyczne cechy mediatyzacji religii w kraju. Rezultaty badań wskazują na: (1) nieskuteczność inicjatyw religijnych we wpływaniu na politykę medialną (rozwiązania prawne) w Rosji; (2) przeważnie etniczne uwarunkowanie identyfikacji religijnej („jeśli jesteś Rosjaninem, to musisz być prawosławnym”); (3) nieumiejętność mediów religijnych w posługiwaniu się nowymi technologiami. Autor omawia problemy i wyzwania jakie stają przed mediami religijnymi w Rosji (postrzeganie dziennikarstwa jako działalności PR, brak misji i określenia odbiorcy docelowego, brak profesjonalizmu).enCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmediatization of religionRussiareligious identityOrthodox mediasocial networkssocial mediareligionEastern Orthodoxyrelgious mediamass mediamediatyzacja religiiRosjatożsamość religijnamedia prawosławnesieci społecznościowemedia społecznościowereligiaprawosławiemedia religijnemediaśrodki masowego przekazuReligious Media Dynamics in Russia after ‘Perestroika’ (1991–2017)Rozwój mediów religijnych w Rosji po Pierestrojce (1991–2017)Article