Mazur, Grzegorz2022-08-302022-08-302015Colloquia Theologica Ottoniana, 2015, nr 1, s. 89-106.1731-0555http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/691Autor tłumaczenia streszczenia: Mirosława Landowska.Człowiek, jego struktura bytowa, jest dla Schelera rzeczywistością rozległą, różnobarwną, wieloaspektową. Stanowi system zarazem fizyczny, psychiczny i duchowy. Dlatego Scheler odrzuca naturalistyczno-przyrodnicze interpretacje człowieka i próbuje zbudować integralną jego wizję. Z jednej strony próbuje odejść o teistyczno-religijnych wizji człowieka, a z drugiej podkreśla metafizykę człowieka, znaczenie powiązania z zasadą świata. Antropologiczne pomysły M. Schelera ciekawie tłumaczą specyfikę ducha, a przez to odrębność człowieka w stosunku do świata przyrody.Man, its structure is everyday reality for Scheler vast, multicolored, multi-faceted. At the same time is a system of physical, mental and spiritual. Therefore, Scheler rejects the naturalistic – natural interpretations of human and integral trying to build his vision. On the one hand trying to go about theistic – religious vision of man and on the other emphasizes the metaphysics of the human, the importance of linking with the principle of the world. Anthropological ideas of Max Scheler, interestingly explain the specifics of the spirit, and thus the distinction of man in relation to the natural world.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Max Schelerczłowiekduchosobapamięćinstynktbytfilozofiaetykamoralnośćfenomenologiaetyka fenomenologicznaantropologiaciałonaturabiologiaduszauczuciapsychikaprocesy życiowefizjologiahumanspiritpersonmemoryinstinctbeingphilosophyethicsmoralityphenomenologyanthropologybodynaturebiologysoulfeelingspsychevital processesphysiologyStruktura bytowa człowieka w ujęciu Maxa ScheleraStructure of the living human – approach by Max SchelerArticle