Koenig, Franciszek2024-10-242024-10-242017Roczniki Teologiczne, 2017, T. 64, nr 13, s. 45-62.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/22479The leitmotif of God’s Mercy has been present in the musical culture of all eras, from the Middle Ages, when it was present in Gregorian chants, to present times. The basis for the songs created in the course of centuries were usually biblical texts praising the mystery of God’s Mercy and Grace. The way of expressing the leitmotif of God’s Mercy depended on how the text was combined with the factors of a musical style of a given era. In our times, we can witness the creation of many compositions including the leitmotif of God’s Mercy. This is connected with the cult of Divine Mercy being intensively developed in recent years, especially during the pontificate of St. John Paul II. What triggered the development of the cult was first the revelation given to St. Sister Faustina in the 1930s, written down in her diary, and later the cult of St. John Paul II and the blessed Rev. Michał Sopoćko. Therefore, the basis for the content of contemporary compositions connected with the cult of Divine Mercy are first and foremost the words from the diary of Sister Faustina. Contemporary compositions including the leitmotif of God’s Mercy were and are created among others by I. Pfeiffer, S. Ziemiański and R. Twardowski.Lejtmotyw miłosierdzia Bożego jest obecny w kulturze muzycznej wszystkich epok, od czasów średniowiecza, gdzie był obecny w śpiewach gregoriańskich, aż po czasy współczesne. Fundamentem śpiewów, powstałych na przestrzeni wieków, były najczęściej teksty biblijne sławiące tajemnicę miłosierdzia Bożego i Bożej łaskawości. Sposób wyrażenia lejtmotywu miłosierdzia Bożego zależał od zespolenia warstwy tekstu ze współczynnikami muzycznego stylu danej epoki, a także od duchowości i oblicza mistyki danej epoki. Obecnie jesteśmy świadkami powstania wielu kompozycji zawierających lejtmotyw miłosierdzia Bożego. Ma to związek z intensywnie rozwijającym się w ostatnich latach – zwłaszcza za pontyfikatu św. Jana Pawła II – kultem miłosierdzia Bożego. Impulsem rozwoju kultu były objawienia dane św. Siostrze Faustynie w latach trzydziestych XX w., a zapisane w jej „Dzienniczku”. W konsekwencji fundamentem treści współczesnych kompozycji związanych z kultem miłosierdzia Bożego są przede wszystkim słowa wyjęte z „Dzienniczka” Siostry Faustyny.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychDivine MercyGod’s mercycultliturgymysticismspiritualitymusical styleleitmotifmusical factorsleitmotif of Divine Mercymusicmusic culturemusic culture of the Middle AgesMiddle Agesmodern music culturepresentmusicologycultureFaustina KowalskaMiłosierdzie Bożekultliturgiamistykaduchowośćstyl muzycznywspółczynniki muzycznelejtmotyw Miłosierdzia Bożegomuzykakultura muzycznakultura muzyczna średniowieczaśredniowieczewspółczesna kultura muzycznawspółczesnośćmuzykologiakulturaFaustyna KowalskaLejtmotyw Miłosierdzia Bożego w kulturze muzycznej od średniowiecza do współczesnościThe Leitmotif of God’s Mercy in the Musical Culture from the Middle Ages to Present TimesArticle