Klein, Teresa2023-02-272023-02-272014Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 2014, nr 21, s. 123-134.1230-0780http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/4214Bóg zawarł z człowiekiem «przymierze pierwotne». Przymierze to objawia się przede wszystkim w relacji miłości między Stwórcą a stworzeniem. Niestety, człowiek za podszeptem szatana oderwał się od uczestnictwa w Bożej miłości i prawdzie. Odtąd stał się jakby bardziej podatny na grzech. Jednak Bóg w swoim miłosierdziu zapowiada odkupienie, bowiem do natury „miłości należy to, że nie może ona nienawidzić i pragnąć zła tego, kogo raz sobą obdarzyła”. Starotestamentowe teksty dały Janowi Pawłowi II okazję do tego, by ukazać współczesnym, że Bóg jest ciągle ten sam: sprawiedliwy i miłosierny zarazem. „Miłość niejako warunkuje sprawiedliwość, a sprawiedliwość ostatecznie służy miłości. Ów prymat, pierwszeństwo miłości w stosunku do sprawiedliwości (co jest rysem znamiennym całego Objawienia), ujawnia się właśnie poprzez miłosierdzie”. Bóg jest tym, kto kocha i w swej miłości działa sprawiedliwie.God has made with people the ‘primary covenant’. The covenant is based on the relationship between the Creator and the created beings. Unfortunately, the man tempted by Satan separated himself from the bond of the divine love and truth. Since then, people have become more open to a sin. However, God in his mercy announced the act of redemption because “love, by its very nature, excludes hatred and ill – will towards the one to whom He once gave the gift of Himself” (John Paul II, Dives in misericordia, 3.4). The Old Testament passages prompted pope John Paul II to present to the contemporary man the truth about God who is always the same – just and merciful in the same time. “Love conditions justice and finally, justice serves love. The primacy, the superiority of love to justice (that is the mark of Revelation) is revealed precisely through mercy” (John Paul II, Dives in misericordia, 3.4). God is the One who loves and in this love He acts justly.plAttribution-ShareAlike 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/Jan Paweł IIJohn Paul IIKarol Wojtyłapapieżekapłaniduchowieństwopopesclergypriesthoodnauczanieteachingnauczanie papieskiePope's teachingBógGodmiłosierdziemercysprawiedliwośćjusticeBóg miłosiernyBóg sprawiedliwymiłosierny Sędziasędziajudgegrzech pierworodnyancestral sinoriginal singrzechsinMiłosierny i sprawiedliwy Bóg w nauczaniu Jana Pawła IIMerciful and righteous God in the teaching of John Paul IIArticle