Rabiej, Stanisław2025-08-052025-08-052023Studia Oecumenica, 2023, T. 23, s. 33-51.1643-2762https://theo-logos.pl/handle/123456789/34661Artykuł w języku angielskim.The presented text is located at the intersection of theology and philosophy with a particular focus on the study of human-animal relations in scientific terms (human animal studies). The author refers to a new research sub-discipline that deals with the place of animals in the Christian history of salvation. The premise of the research is to organize the conceptual apparatus and critically reflect on the validity of the use of the terms ecotheology/animal theology and justify their ecumenical meaning. In his research, the author takes a polycentric view of the world (bio – zoo – anthropo –) recognizing that all living beings have intrinsic value and are valuable in themselves, while man is one of many equal elements of the created world. The purpose of the analyses is to determine the place of animals in Christian ecumenical theology. A comparative methodology was applied in capturing the ecotheological reflection of basic Christian denominations (Catholicism, Orthodoxy, Protestantism). An objective and reliable reflection on the attitude of these faiths to the world of animals was assumed, especially in view of the constantly recurring thought antagonizing these faiths. The subject matter of the study is part of the considerations in the field of ecotheology, which are carried out mainly by Western scholars in relation to Catholic and Protestant theology, less frequently in the East.Prezentowany tekst sytuuje się wśród interdyscyplinarnych badań w obszarze teologii i filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem relacji człowiek – zwierzę (human animal studies). Autor odwołuje się do nowej subdyscypliny badawczej, która zajmuje się miejscem zwierząt w chrześcijańskiej historii zbawienia. Założeniem badań jest uporządkowanie aparatu pojęciowego i krytyczna refleksja nad zasadnością stosowania terminów ekoteologia/ teologia zwierząt oraz uzasadnienie ich ekumenicznego znaczenia. W swoich badaniach autor przyjmuje policentryczne spojrzenie na świat (bio – zoo – anthropo –), uznając, że wszystkie istoty żywe posiadają wewnętrzną wartość i są cenne same w sobie, natomiast człowiek jest jednym z wielu równoprawnych elementów świata stworzonego. Celem analiz jest określenie miejsca zwierząt w chrześcijańskiej teologii ekumenicznej. Zastosowano metodologię porównawczą w uchwyceniu refleksji ekoteologicznej wśród podstawowych wyznań chrześcijańskich (katolicyzm, prawosławie, protestantyzm). Założono obiektywną i rzetelną refleksję nad stosunkiem tych wyznań do świata zwierząt, zwłaszcza wobec stale powracającej myśli antagonizującej te wyznania. Tematyka opracowania wpisuje się w rozważania z zakresu ekoteologii, które prowadzone są głównie przez zachodnich uczonych w odniesieniu do teologii katolickiej i protestanckiej, rzadziej na Wschodzie.enCC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkachecotheologyanimal theologyecumenismhuman animal studieshuman-animal relationstheologyecologyphilosophyekoteologiateologia zwierzątekumenizmrelacji człowiek-zwierzęteologiaekologiafilozofiaEcumenical animal studiesEkumeniczna teologia zwierzątArticle