Zubrzycka-Maciąg, TeresaWojciechowska-Charlak, Barbara2024-09-262024-09-262016Roczniki Teologiczne, 2016, T. 63, nr 11, s. 177-189.2543-59732353-7272https://theo-logos.pl/handle/123456789/20694Tłumaczenie streszczenia / Summary translated by Tadeusz Karłowicz.The aim of the article is to show the figure of Professor Mieczysław Łobocki who has a special place in the history of Lublin pedagogy. The Professor’s academic interests were concentrated mainly around the issues belonging to theory and methodology of education. In his numerous publications in this area he combined social psychology with the humanistic orientation and Christian personalism, trying to permeate education with the highest moral values. He believed in the same values in his life, since he was an exceptionally sensitive, empathic, honest, helpful and modest man.Celem artykułu jest ukazanie sylwetki Profesora Mieczysława Łobockiego, który zajmuje szczególne miejsce w dziejach lubelskiej pedagogiki. Zainteresowania naukowe Profesora koncentrowały się głównie wokół zagadnień z teorii i metodyki wychowania. W swoich licznych publikacjach z tego zakresu łączył psychologię społeczną o humanistycznej orientacji z personalizmem chrześcijańskim starając się nasycać wychowanie najwyższymi wartościami moralnymi. Takie same wartości wyznawał w życiu. Był bowiem człowiekiem niebywale wrażliwym, empatycznym, uczciwym, pomocnym i bardzo skromnym.plCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnychMieczysław Łobockitheory of educationupbringingLublin theoreticians of educationtheoreticians of educationpedagogyprofessorsteoria wychowanialubelscy teoretycy wychowaniawychowanieedukacjateoretycy wychowaniapedagogikaprofesorowieŻycie i poglądy pedagogiczne profesora Mieczysława ŁobockiegoProfessor Mieczysław Łobocki’s Life and Views on PedagogyArticle