Drozdek, Adam2025-02-102025-02-102011Studia Gdańskie, 2011, T. 29, s. 229-238.0137-4341https://theo-logos.pl/handle/123456789/27587Artykuł w języku angielskim.Kozlovski was one of the most widely known Russian diplomats of the nineteenth century. He converted to Catholicism at some unspecified time. He kept his religious convictions private and very little expression of his theological views can be found in his writings. He made in them some terse theological remarks and he was apparently interested in the political and social, rather than spiritual, aspects of Catholicism. Like Chaadaev and Gagarin, he spoke about conversion of Russia to Catholicism as a way from its spiritual, social, and economic backwardness, but he saw such a prospect as hopeless.Piotr Kozłowski był jednym z najbardziej znanych rosyjskich dyplomatów XIX w. Przyjął on katolicyzm, aczkolwiek nie wiadomo dokładnie kiedy, nie ujawniał się bowiem zbytnio ze swymi religijnymi przekonaniami. W pozostawionych przez niego pismach niewiele można znaleźć wypowiedzi natury teologicznej. Wypowiedzi te są bardzo zwięzłe i wydaje się, że był głównie zainteresowany politycznym i społecznym raczej niż teologicznym aspektem katolicyzmu. Podobnie jak Czaadajew i Gagarin, wypowiadał się w kwestii nawrócenia Rosji na katolicyzm – jako o sposobie wyprowadzenia kraju z duchowego, społecznego i ekonomicznego zacofania. Nie sądził jednak, by oczekiwanie to było realistyczne.enCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychPiotr Borisovich KozlovskiiCatholicismRussian OrthodoxyEastern OrthodoxydiplomacyRussiaconversion of RussiaconversionPiotr Kozłowski książękatolicyzmprawosławie rosyjskieprawosławiedyplomacjaRosjanawrócenie RosjinawrócenieKozlovskii’s secretive CatholicismUkryty katolicyzm KozłowskiegoArticle