Glaeser, Zygfryd2025-02-212025-02-212015Studia Gdańskie, 2015, T. 36, s. 83-93.0137-4338https://theo-logos.pl/handle/123456789/28272Staurologia Sergiusza Bułgakowa ma charakter integralny i komplementarny. Oznacza to, że Bułgakow nie rozumie Chrystusowego krzyża w pierwszym rzędzie jako narzędzia kaźni i śmierci Jezusa z Nazaretu, ale jako znak wypełnienia się odkupieńczo-zbawczego planu Boga. Chrystusowy krzyż Bułgakow widzi więc w kontekście soterycznym i trynitarnym. Stawia postulat większego dowartościowania dogmatu chalcedońskiego. Konsekwentne przyjmowanie nauki o jedności natur w Jezusie Chrystusie ostatecznie doprowadziło Bułgakowa do postawienia pytania o możliwość współ-cierpienia Ojca i Ducha Świętego z Jezusem Chrystusem cierpiącym i umierającym na krzyżu.Sergiei Bulgakov’s Staurology has an integral and complementary character. Bulgakov comprehends Christ’s cross not in terms of Jesus’ torment and death, but as a sign of the fulfilment of God’s redemptive plan. Bulgakov sees Christ’s cross in the redemptive and Trinitarian context. He calls for a greater appreciation of the Chalcedonian dogma. His consistent pondering of the teaching on the two natures of Christ eventually led Bulgakov to pose the question of the possibility of co-suffering by the Father and the Holy Spirit in the Passion of Jesus Christ and His death on the cross.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychBógBóg OjciecJezus ChrystusDuch ŚwiętykrzyżcierpieniewspółcierpieniestaurologiaSergiusz BułgakowGodGod the FatherJesus ChristHoly Spiritcrosssufferingco-sufferingSiergiei BulgakovStaurologyCierpienie Boga w wydarzeniu krzyża Jezusa Chrystusa w ujęciu Sergiusza BułgakowaSergiei Bulgakov’s Suffering of God in the Event of the Cross of Jesus ChristArticle