Kotarba, Ewelina2025-09-152025-09-152013Kultura-Media-Teologia, 2013, nr 15, s. 110-120.2081-8971https://theo-logos.pl/handle/123456789/35906Spektrum oddziaływania mitów na społeczeństwo, które będzie przedmiotem analizy artykułu, jest bardzo szerokie. Współczesne społeczeństwo „nie wierzy” w mit i zapomina o jego sile. Większości wydaje się, że mitotwórstwo ich nie dotyka – pozostają „bezpieczni” poza jego wpływem i potęgą. Wskazując jednak, w oparciu o rozliczną literaturę przedmiotu, funkcje spełniane przez mity, dochodzi się do konstatacji, że mit jest mocno osadzony w kulturze, jest fundamentem kultury i tym samym tworzy kulturową tożsamość.Principal aim of the article is to present the influence of myths on the society. Contemporary society does not believe in myth and forget about its power. However taking into account the functions of myths one may claim that it is fundamental for the culture and helps to construct cultural identity.plCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnychmitfunkcje mitumit sukcesumit kryzysumit dostępnościspołeczeństwoprasaogłoszenia prasowemythfunctions of the mythmyth of successmyth of crisismyth of accessibilitysocietypresspress announcementsWspółczesne mityzacje rzeczywistości społecznej w świetle ogłoszeń prasowychMyth in contemporary societyArticle