Noszczyk, Grzegorz2025-06-252025-06-252005Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2005, T. 38 specjalny, s. 157-170.0137-3447https://theo-logos.pl/handle/123456789/32905Artykuł w języku niemieckim.Okres przełomu wieków naznaczony został tryumfem myśli ekonomicznej zachodnich demokracji, zapewniającej bezprecedensową poprawę warunków życia ludzi. Historia pełna bywa jednak paradoksów. Otóż w krajach zachodnich zrodziły się ideologie niemal socjalistyczne, które nie doprowadziły co prawda do obalenia kapitalizmu, ale wymogły znaczną modyfikację systemu. Główna zmiana polegała na wzroście wydatków publicznych i wiązała się z tworzeniem tak zwanego państwa opiekuńczego, zwanego również państwem dobrobytu. Autor niniejszej publikacji – mając na względzie skutki kryzysu państwa opiekuńczego – zwraca uwagę na rolę laikatu w rozwiązywaniu współczesnych problemów społecznych. Opisując zadania rodziny chrześcijańskiej, wskazuje na parafię, jako podstawową wspólnotę pomocy wzajemnej w Kościele. Konsekwencją społecznego zaangażowania katolików świeckich powinna być również działalność samorządowa i zaangażowanie w tak zwane struktury pośrednie. Ostatnia część publikacji poświęcona jest obowiązkowi stałej formacji laikatu, dzięki której Kościół realizuje misję ewangelizacyjną w świecie współczesnym.deCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachKościółChurchświeccylaypeoplelaikatlaitykatolicyCatholicsZachódkryzyspaństwo opiekuńczeWestcrisiswelfare statenanny stateKircheLaienKatholikenWestenKriseWohlfahrtsstaatDie Aufgaben der Laien in der Kirche angesichts der Krise des westlichen SozialstaatesZadania katolików świeckich wobec kryzysu zachodniego modelu państwa opiekuńczegoArticle