Chaberek, Michał2023-03-142023-03-142021Polonia Sacra, 2021, R. 25, Nr 1 (63), s. 137-159.1428-5673http://theo-logos.pl/xmlui/handle/123456789/5046Od chwili pojawienia się nowożytnej teorii ewolucji Karola Darwina chrześcijanie zmagają się z odpowiedzią na pytanie o pochodzenie gatunków. Darwin zanegował bowiem klasyczne podejście chrześcijańskie, zgodnie z którym gatunki zostały stworzone osobno na przestrzeni czasu. Po Darwinie w kręgach chrześcijańskich ukształtowały się dwie przeciwstawne teorie. Pierwsza z nich to kreacjonizm młodej Ziemi, druga to teistyczny ewolucjonizm. Obie teorie mają swoje istotne wady. Dlatego należy zaproponować trzecią drogę, czyli progresywne stworzenie. W tym ujęciu najlepiej godzi się wymagania współczesnej nauki i tradycyjnej teologii w kwestii wyjaśniania początków świata, gatunków i człowieka.Ever since Charles Darwin proposed his evolutionary theory, Christians of different denominations have been struggling with the question regarding the origin of species. Darwin challenged the traditional Christian belief that species were created separately over time that Genesis calls the six days. After Darwin, two opposite theories have been formulated within Christianity: one of them is young Earth creationism the other theistic evolution. Unfortunately, both theories encounter serious problems. For this reason we postulate a third way, a theory called progressive creation. This concept meets the requirements of both modern science and traditional Christian theology.plAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/kreacjonizmewolucjonizmewolucjastworzenieBibliaPismo ŚwięteStary TestamentKsięga Rodzajunauki ścisłewiaraKarol DarwincreationismevolutionismevolutioncreationBibleOld TestamentBook of GenesissciencefaithCharles DarwinProgresywne stworzenie jako trzecia droga w sporze o ewolucjęProgressive Creation as the Third Way in the Debate over EvolutionArticle