Globokar, Roman2024-10-212024-10-212018Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2018, T. 38, nr 2, s. 31-41.2391-937x0137-3420https://theo-logos.pl/handle/123456789/22156Artykuł w języku niemieckim.The democratic Constitution of the Republic of Slovenia stipulates a strict separation of church and state. After the independence in 1991, a strong process of secularization is noticed. The number of people who declared themselves Catholic declined drastically in the last two decades. Some reasons both from inside the Church and outside of it are analysed in the first part of the paper. In the second part, the author presents from his personal perspective some ways to contribute as a theologian to the public ethical discourse in the secularized society. He emphasizes the need for the argumentative and understandable statements. Theological vocabulary should be translated to the language that today’s people could understand. Last the author presents his work as a theologian at the State University, in the National Bioethics Committee and in the field of education. Theological ethics is a bridge between the rich moral tradition of the church and the contemporary secular society. The theologian needs to be both humble and conscious of our social determinism, but also courageous to propose some alternative solutions in collaborating with other social agents for the common good in society. Christian anthropology is an inexhaustible source of inspiration for building a better world for everyone.Demokratyczna konstytucja Republiki Słowenii określa ścisły rozdział Kościoła i państwa. Po uzyskaniu przez Słowenię niepodległości w 1991 r. można zaobserwować silny proces sekularyzacji. Liczba ludzi, którzy deklarują swój katolicyzm, spadła drastycznie w ostatnich dwóch dekadach. W pierwszym punkcie niniejszego tekstu autor analizuje niektóre przyczyny tego stanu, znajdujące się zarówno po stronie Kościoła, jak i poza nim. W kolejnym punkcie autor prezentuje z perspektywy własnych doświadczeń niektóre elementy wkładu teologa do publicznej debaty etycznej w zsekularyzowanym społeczeństwie. Podkreśla przy tym konieczność zrozumiałych i uzasadnionych stanowisk. Słownictwo używane w teologii powinno zostać przetłumaczone na język zrozumiały dla ludzi współcześnie żyjących. Na końcu autor prezentuje swoją działalność jako teologa na państwowym uniwersytecie, w narodowym komitecie bioetycznym i w obszarze edukacji. Etyka teologiczna jest pomostem między bogatą tradycją moralną Kościoła i współczesnym, zsekularyzowanym społeczeństwem. Teologowie powinni być pokorni i świadomi swojej misji społecznej, ale także odważni w proponowaniu alternatywnych rozwiązań we współpracy z innymi działaczami społecznymi na rzecz dobra wspólnego w społeczeństwie. Antropologia chrześcijańska jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla budowy lepszego świata dla wszystkich.deCC-BY - Uznanie autorstwasecularizationdialoguebioethics committeeeducationrational argumentationsources of moral theologyChristian anthropologypublic arenatheologymoral theologyanthropologyChristianitySloveniasocietysecularised societysekularyzacjadialogkomitet bioetycznyedukacjaargumentacja racjonalnaźródła teologii moralnejantropologia chrześcijańskaprzestrzeń publicznateologiateologia moralnaantropologiachrześcijaństwoSłoweniaspołeczeństwospołeczeństwo zsekularyzowaneTheologieÖffentlichkeitDer Theologie im Dialog mit der säkularisierten Öffentlichkeit in SlowenienA theologian in dialogue within the secularized public arena in SloveniaTeolog w dialogu z sekularyzowaną przestrzenią publiczną w SłoweniiArticle